Dva tisíce úředníků radnici nestačí

Praha - Přes veškeré proklamace, že počty úředníků budou klesat, se magistrát chystá k přesnému opaku. Sto milionů korun bude muset vynaložit město na sto padesát nových úředníků. Je ale růst počtu zaměstnanců opravdu nutný? Už nyní jich přitom pracují na magistrátu téměř dva tisíce. Ředitel úřadu Zdeněk Zajíček tvrdí, že se tomu nedá zabránit.

Tlačí jej do toho nový zákon o odpadech. Ten platí od ledna a zavádí pro obyvatele povinnost hradit roční paušální poplatek. Až dosud platili za velikost popelnice a počet odvozů odpadu z ní. Nový zákon je podle mínění většiny poslanců spravedlivější a výrazně napomůže k odstranění černých skládek.

"Do poloviny června musí obyvatelé poplatek zaplatit. Proto jim v květnu musíme zaslat na milion dvě stě tisíc složenek a poté zúřadovat jimi poslané peníze," upozorňuje ředitel Zajíček s tím, že na to bude potřeba až 150 nových úředníků. Praha se totiž od ostatních měst a obcí výrazně odlišuje počtem obyvatel.

Zatímco dosud měl magistrát uzavřeny smlouvy o svozu a likvidaci odpadu pouze s pětasedmdesáti tisíci majiteli nemovitostí a stačilo mu na to jedenáct zaměstnanců, nyní musí jednat s každým obyvatelem zvlášť. "Současný zákon nám nevyhovuje. Lidi nemotivuje k šetření s odpadem a k jeho třídění. V konečném důsledku pak svou administrativní náročností značně finančně zatíží městskou pokladnu," řekl už dříve primátor Jan Kasl.

Pražské zastupitelstvo proto předložilo na konci minulého roku Poslanecké sněmovně návrh na novelu zákona. Ta by umožnila obcím, aby si samy rozhodly, jak budou lidem svoz a likvidaci odpadků organizovat a účtovat. Návrh už prošel do druhého čtení a poslanci o něm budou jednat příští měsíc.

"I když to projde, potrvá minimálně půl roku, než změna vejde do praxe. To je pozdě. Nové lidi musíme přijmout už v první polovině roku," tvrdí Petr Šulc, ředitel odboru infrastruktury. Magistrát spočítal, že bude potřebovat jednoho úředníka na zaevidování každých deseti tisíc poplatků od obyvatel. Další jsou třeba na vymáhání peněz od těch, kteří odmítnou platit. Varianta s brigádníky padla, neboť noví zaměstnanci přijdou do styku s osobními údaji obyvatel a musí být vyškoleni.

"Včetně vybavení kanceláří, o kterých dosud nevíme, kde je seženeme, by to mohlo město stát až sto milionů korun," zdůraznil Petr Šulc. Dodal, že magistrát nyní promýšlí, na jak dlouho a v jakém časovém rozložení bude muset další úředníky zaměstnat. "Radním předložíme konkrétní návrh do poloviny února," řekl.

Podle opozičního člena zastupitelstva Mariána Hoška (KDU-ČSL) však mohl takové situaci zabránit. "Ten zákon platí od loňského června. Návrh jeho novely tak mohl jít z Prahy do parlamentu dříve než na konci roku," uvedl.

Podle Petra Šulce však nebyl rychlejší postup možný. "Zákon jsme museli rozpracovat do podmínek města. Teprve postupně jsme zjišťovali, jaké komplikace nám přinese," upozornil s tím, že schválení novely zákona nevidí příliš optimisticky. "A i kdyby v parlamentu prošla, je otázkou, jestli by zpětné zavedení systému sběru odpadu, který platil loni, bylo ještě ekonomicky výhodné," podotkl.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video