Dva tisíce řidičů uniknou trestu

  • 2
Praha - Za každým přestupkem má následovat trest. Známé pravidlo dobrých mravů dostane v Praze brzy na frak. Řidiči nebudou potrestáni za své přestupky. Dva tisíce pražských řidičů nebude muset platit pokuty za dopravní přestupky. Úředníci magistrátu je totiž nestačí v roční lhůtě potrestat. Tvrdí, že případů mají příliš moc, nestačí dávat včas pokutu, a přestupky tak budou promlčeny.

Právník Daniel Šimánek z advokátní kanceláře Pejchal a spol. se nad takovou "spravedlností" podivuje. "To je velmi špatný příklad pro ostatní lidi. Jaký si z toho mohou udělat závěr? Že zločin zůstane bez trestu i přesto, že o něm úředníci vědí," upozorňuje Šimánek.

Na začátku loňského roku převzal magistrát na základě zákona řešení dopravních přestupků od policie. "Představuje to přes tři a půl tisíce spisů. Ale chybí nám dostatek úředníků na jejich řešení," říká Zdeněk Zajíček, ředitel magistrátu hlavního města Prahy.

"Máme jich pětadvacet, potřebujeme však pětačtyřicet lidí. Zvláště, když přestupek musíme projednat do roku od jeho spáchání," tvrdí.

Podle Daniela Šimánka se dostal magistrát do problémů především kvůli nepromyšlenému kroku poslanců parlamentu. "Když schvalovali převod těchto agend z policie na úřady, měli stanovit přechodné období, po které by policie mohla dořešit staré případy," míní. "Tím, že se to provedlo téměř ze dne na den a naráz, dostaly se mnohé úřady do problémů, kdy ne- stíhají potrestat viníky dopravních nehod," dodává.

Velké množství z 3650 spisů převzatých od policie ji musel magistrát vrátit k doplnění. Společně s jejich nutným zaevidováním to byl hlavní důvod časového skluzu ve vyřizování přestupků.

"V Praze je mělo na starosti pětatřicet policistů. K nám ale přešlo pouze sedm lidí. Teprve v polovině roku se nám jich podařilo proškolit a přijmout nových osmnáct," zdůrazňuje Zajíček.

Policejní tisková mluvčí Iva Knolová připouští, že některé spisy se skutečně musely doplnit, ale vina podle ní není na straně policistů. "Magistrát věděl včas, že je bude přebírat. Mohl se na to personálně připravit," míní.

S tím nesouhlasí bývalý policista Otakar Hádek, který má nyní na magistrátu dopravní přestupky na starosti. "O převodu agendy z policie na úřad se rozhodlo na poslední chvíli," prohlásil. "Původně to mělo být o půl roku déle, aby byl čas na přípravu. Například já jsem dostal pouhé dva dny na rozmyšlenou, jestli půjdu na magistrát pracovat,"  dodal.

Situace v projednávání dopravních přestupků je i nyní tristní. Úředníci mají kanceláře plné spisů a stačí vyřizovat pouze ty vážnější případy - tedy takové, kdy viníci například zranili jiné řidiče či chodce nebo byli pod vlivem alkoholu.

"Vyřízení jednoho přestupku trvá v průměru dvanáct hodin. Bohužel na ty, při nichž byla způsobena pouze škoda na majetku, zatím nemáme čas," přiznává Hádek.

Kromě starých spisů dostávají úředníci každý měsíc na stůl k vyřízení dalších 800 až 1200 nových přestupků. V loňském roce tak vyřídili na 7500 případů. Zhruba stejné množství se jim však za stejnou dobu nahromadilo.

Bez podstatného navýšení počtu úředníků není podle Zajíčka šance na zlepšení a hrozí, že i další přestupky nebudou potrestány kvůli jejich promlčení. Návrh na zaměstnání dalších lidí chce proto radním předložit do dvou týdnů. Dříve to nebylo možné, protože pro potřebné úředníky neměl magistrát až dosud kanceláře. "V tuto chvíli nedokážu odhadnout, jestli řediteli magistrátu vyhovíme. Ale pokud je situace skutečně tak vážná a nebude jiná varianta než přijetí dalších zaměstnanců, asi to projde," reagoval náměstek primátora Jiří Paroubek s tím, že peníze se na to pak musí v rozpočtu města najít.

"Dvacet nových úředníků zase není taková zátěž, abychom to finančně nezvládli," řekl.

Úředník Jaroslav Opletal listuje přestupkovými archy, kterými je magistrát zahlcen. Stovky viníků proto ujdou trestu, úřad nestihne jejich případy projednat. (16. ledna 2002)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue