Odvolání ministra Schlinga nedávno požadovali představitelé autoškol a dovozci ojetých aut. Nyní kvůli dluhům státu vůči Českým drahám hrozí stávka na železnici. Odboráři ji však nespojují s odstoupením ministra, ale kritizují jeho úředníky.
Podle Duška by bylo vhodné, kdyby si Schling vzal za vzor ministra obrany Jaroslava Tvrdíka.
"Myslím si, že kdyby podřízení pana ministra pracovali na profesionální úrovni, nemuseli by se opravovat zmetky návrhů zákonů v Poslanecké sněmovně pozměňovacími návrhy," řekl Dušek.
Ministerstvo mělo například promptně reagovat na negativní vývoj ve financování železnice. Kvůli rostoucím dluhům státu vůči Českým drahám by nyní nehrozilo nevyplacení mezd a propouštění lidí v dalších organizacích, které za provedené služby pro ČD nedostaly zaplaceno. "Nehrozilo by vypovězení sociálního smíru, tedy hrozba stávky," upozornil.
Schling na sjezdu odborů sebekriticky přiznal, že se mu nepodařilo nastolit zlom ve financování železnice, jejichž pravidla nastavily předchozí pravicové vlády. Konstatoval, že se mu nedaří prosadit řešení ani ve vládě, kde je ke schválení zapotřebí minimálně devíti hlasů.
"My s prací úředníků ministerstva dopravy jednoznačně spokojeni nejsme, kdyby pan ministr byl razantnější a tvrdší při prosazování zájmů železnice, prospělo by to veřejnosti, železnici i ministerstvu," řekl Dušek.
Ten na sjezdu zhodnotil práci všech ministrů dopravy i ředitelů Českých drah. Největší kritice podrobil Martina Římana (ODS) a také Antonína Peltráma (ČSSD). Nejlépe v očích odborářů obstál Petr Moos (nezávislý ve vládě Josefa Tošovského).
"Moos dokázal za velmi krátkou dobu, že se i s úředníky, kteří na ministerstva zůstali, dá udělat kus dobré práce," řekl Dušek. "Schling by nekvalitní úředníky neměl hájit, ale trestat a vymáhat si jejich loajalitu," uzavřel.