Praha má teď obrovskou šanci získat prostředek hromadné dopravy podobné kapacity jako metro, ovšem za řádově nižší náklady. Ve většině případů je v podstatě nutný pouze nákup nových souprav, odpovídajících svou kvalitou 21. století, výstavba nových zastávek a také rekonstrukce zabezpečovacího zařízení stanic a tratí pro umožnění zkrácení intervalů. Bohužel právě pro městskou železnici nejpotřebnější část pražských tratí, úsek z centra (hlavní a Masarykovo nádraží) do Libně zůstává téměř nezměněn od své výstavby v polovině 19. století., což se mimo jiné negativně projevuje na spolehlivosti tzv. "běchovického pendlu" a jím dotčených vlaků od Kolína a Lysé. Podle internetových stránek SFDI by se však měla příští rok zahájit jeho modernizace, takže se snad v brzké době dočkáme celé sítě tzv. městské železnice v Praze. V této souvislosti bych rád poukázal na hrozící možnost zrušení železniční trati z Buben do Ruzyně a výstavby metra A na letiště. Pan primátor Bém plánovanou rekonstrukci trati tvrdošíjně nazývá rychlodráhou, snad aby ji dodal punc nebezpečnosti. Nechápu, co je na 80 km/h v roce 2003 "rychlodrážního" stejně jako nechápu, proč si pan primátor myslí, že (tam v současnosti provozované) dieselové vlaky jsou tišší než navrhované elektrické. Rád bych občany Prahy 6 upozornil, že pokud do metra už částečně zaplněného cestujícími z letiště přestoupí v Ruzyni (jak pan Bém navrhuje) plný vlak Kladeňáků, nikdo další se tam už nevejde, a zejména v úseku Dejvická - Muzeum bude metro A synonymem pro katastrofu. Přednost železnice do centra je právě v možnosti rozptýlení cestujících přibližně rovnoměrně na všechny tři trasy metra. Nehledě na to, že otázka nestojí, zda metro nebo "rychlodráhu," ale zda modernizovanou trať nebo nic! Do oblasti s rozptýlenou vilovou zástavbou nikdy nikdo stavět metro nebude, už vůbec ne silně zadlužený stát. Metro A by bylo mnohem účelnější prodloužit k sídlišti Petřiny a dále tímto směrem. Doufejme tedy, že se v městské pokladně najde pakatel 40 miliónů (ve srovnání např. s dotací DP, přibližně 7 miliard Kč) na "pilotní projekt" městské železnice Smíchov - Vršovice - Malešice - Běchovice, který snad přesvědčí většinu Pražanů o potřebnosti rozvoje železnice v hlavním městě.
- pondělí 10. února 2003