Družice posílila lov na komety

Nad hlavami nám krouží zbrusu nová, malá a levná družice. Ve středu vzlétla z kosmodromu Cape Canaveral na Floridě. Vynesla ji třístupňová nosná rakety Delta, která vynesla na velmi protáhlou elipsu kolem Země s nejvyšším bodem dráhy ve výši přibližně 100 tisíc kilometrů malou americkou meziplanetární sondu Contour.

Tato sonda, šestá v pořadí v rámci programu levných sond Discovery, slouží k průzkumu těles sluneční soustavy. Je určena k podrobnému zkoumání jader komet.

Komety skrývají tajemství začátku
Vědci tato tělesa považují za pozůstatky materiálu, z něhož před čtyřmi miliardami let vznikaly planety včetně naší Země. Proto jejich podrobný průzkum má základní význam pro pochopení procesů, které formovaly naši Sluneční soustavu.

Družici financuje Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) a postavila ji Laboratoř aplikované fyziky (APL) Univerzity Johnů Hopkinsů.

Dvě komety nás navštíví zanedlouho
Hlavním cílem soundy jsou dvě komety: známá krátkoperiodická Enckeova kometa a kometa Schwasssmann-Wachman 3. První z nich nás navštíví 12. listopadu 2003, druhá pak 19. června 2006.

Pokud však astronomové objeví nějakou novou zajímavou kometu, která by byla v příhodné pozici, může se sonda neplánovaně podívat i na ni. V létě roku 2006 má pak mise sondy skončit.

Co to je kosmický prak
Dráha sondy bude komplikovaná: Nejprve 15. srpna zažehne malý raketový motor, který ji uvede na meziplanetární dráhu kolem Slunce. Po ní se o rok později vrátí k Zemi, která ji gravitačním manévrem – jakýmsi kosmickým prakem – vymrští směrem k prvnímu cíli.  Další tři podobné gravitační manévry se uskuteční v srpnu 2004, v únoru 2005 a v únoru 2006.

Vede to Čech
Hlavním vědeckým vedoucím projektu CONTOR je Joseph Veverka z Cornellovy univerzity v Ithace ve státě New York. Jeho jméno neklame: známý planetolog se narodil v roce 1941 v Československu, ale v roce 1948 s rodiči emigroval do USA.

Dnes patří k významným odborníkům studujícím malá tělesa ve Sluneční soustavě – jako jsou právě komety a planetky. Významnou měrou se podílel také na úspěšné misi sondy NEAR, která přistála na planetce Eros.

Chilský básník Pablo Neruda získal v roce 1971 Nobelovu cenu za literaturu
Básník Pablo Neruda nezemřel na rakovinu, spekuluje se o vraždě

Chilský básník Pablo Neruda nezemřel na rakovinu, jak je uvedeno v úmrtním listu. Oznámil to podle agentury AFP mezinárodní tým expertů. Zatím však neodhalil...  celý článek

Barcelona protestuje proti uvěznění dvou separatistických lídrů a rozhodnutí...
Madrid přebere vládu nad Katalánskem. Sesadí Puigdemonta a vyhlásí volby

Španělská vláda omezí katalánskou autonomii. Sesadí tamní vládu a ve vzpurném regionu uspořádá volby, oznámil španělský premiér Mariano Rajoy. Návrh musí ještě...  celý článek

Kamenné "brány" při pohledu ze shora. Zdroj: Google Maps
Družice odhalily kamenné struktury u Medíny, pro vědce jsou záhadou

Internetové mapy pomohly odhalit další pozůstatek z doby neolitu. Archeologové díky Google Earth objevili stovky záhadných kamenných staveb na lávových polích...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.