Druhou černou díru prozradily hvězdy

Francouzští astronomové objevili uprostřed Mléčné dráhy druhou černou díru. Má prý 1300krát větší hmotnost než Slunce. Vědci na ni přišli, když pozorovali sedm hvězd, které kolem ní obíhaly a tím ji prozradily. První černou díru v galaxii objevili Američané před třemi roky.

Nově nalezený objekt dostal jméno IRS 13E. Pohybuje se na spirálovité dráze rychlostí 280 kilometrů za sekundu.

IRS 13E se nachází asi tři světelné roky vedle své větší sestry Sagittarius A, která je ovšem nepoměrně větší - váží 2 600 000krát víc než Slunce.

Sedm hvězd, které kolem černé díry rotují, jsou pravděpodobně zbytky po někdejší hvězdokupě, kterou Sagittarius A roztrhl. Podle šéfa francouzského týmu Jeana-Pierra Maillarda by to byl nepřímý důkaz, že černé díry pojídají i své menší "příbuzné".

Astronomové mimo jiné analyzovali infračervené snímky pořízené observatoří Gemini na Havajských ostrovech, Hubbleovým vesmírným dalekohledem a rentgenovým teleskopem Chandra.

Francouzští astronomové se domnívají, že další velmi malé černé díry se nacházejí v relativní blízkosti naší planety.

Snímek z orbitální observatoře Chandra, kterou má na oběžné dráze NASA, ukazuje, jak černá díra pohltila hvězdu, 19. února 2004