Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Drtivou většinu srážek s auty zaviní lidé na kolech

  17:27aktualizováno  17:27
Cyklisté si často stěžují na řidiče, že je v ulicích metropole ohrožují, ale policejní čísla ukazují pravý opak. Z devětapadesáti nehod, u nichž byli od letošního ledna do konce října lidé na kolech, jich pětapadesát zavinili právě oni.
Cyklostezek je v Praze stále málo

Cyklostezek je v Praze stále málo | foto: Profimedia.cz

Žádný z nich nepřišel o život, těžce se jich zranilo sedm, lehce třiatřicet.

Lidé, již využívají k pohybu po městě kolo, se často navíc mylně domnívají, že mohou jezdit po chodníku. To však nemohou, stejně jako nemají co dělat na tramvajových kolejích.

Tomu, aby se v Praze cyklisté cítili bezpečně, nepomohou jen oddělené pruhy od aut. Lidé šlapající do pedálů musí být v ulicích také dobře vidět. Podle Pavla Poláka, jenž má ve městě cyklodopravu na starosti, jsou cyklisté často doslova neviditelní.

"Musíme apelovat na cyklisty, aby používali odrazky a reflexní pásky. Například padesát až šedesát procent z nich nemá ani blikačku," upozornil Polák.

Proto společně s tím, jak si budou na kola v ulicích zvykat řidiči, budou na cyklisty více dohlížet i policisté. Za neúplnou výbavu kola, do níž patří například i oranžové odrazky výpletu kol, mohou policisté uložit majiteli kola pokutu do dvou tisíc korun.

Pozor však musí dávat i chodci. Kolo není při jízdě slyšet a často se stane, že chodec vstoupí do vozovky, aniž by se předtím rozhlédl.

Na společných stezkách pro chodce i cyklisty zas není radno náhle měnit směr.

Cyklostezek je v Praze stále málo
Ředitel Technické správy komunikací Luděk Dostál má na stole desítky návrhů, kam umístit v Praze cyklostezky. Je jich totiž v hlavním městě stále málo. "Západní Evropa je budovala od války. V Praze se její náskok snažíme dohnat až v posledních letech," vysvětluje.

Proč se neudělala cyklostezka na Štefánikově mostě již před jeho otevřením letos v srpnu?
Na mostě se s cyklostezkou počítalo od samého počátku. Ale projekty stezky a rekonstrukce mostu byly samostatné. Most se opravil dříve, než se původně plánovalo, takže byl načas otevřen bez stezek.

Nebude se to opakovat jinde?
Štefánikův most byl poslední akcí, kde se dělaly projekty samostatně. Nyní už je cyklodoprava součástí projektů.

Kolik stojí výstavba jednoho kilometru cyklistické stezky?
To je různé. Záleží na tom, jestli stavíme na vlastních pozemcích, nebo je vykupujeme. Pak se musí vzít v úvahu složitost terénu či povrch. Asfalt je samozřejmě dražší než štěrk. Náklady se pohybují od dvou do šesti milionů korun na kilometr.

Také se mění značky v jednosměrkách, kam smějí cyklisté vjet z obou stran. Je to bezpečné?
Podle zkušeností ze zahraničí i podle policistů je tento způsob nejbezpečnější při průjezdu městem. Jak řidič, tak cyklista, kteří jedou proti sobě, se velmi dobře vidí. Ulice ale musí být dostatečně široká a s co nejmenším počtem vjezdů.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.