Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Drobil našel na životním prostředí miliardy, jimiž přispěje na dálnice

  15:08aktualizováno  16:38
Tak dlouho hledal ministr životního prostředí Pavel Drobil z ODS v rozpočtu peníze, jimiž by pomohl výstavbě dálnic, až našel miliardy. Vezme je z Operačního programu Životní prostředí a půjdou na ekodukty a biokoridory, ne na samotnou silnici. Proti tomu se ihned postavili ČSSD a zelení.
Miliardy z operačního programu by měly jít na ekodukty a biokoridory, ne na samotnou silnici

Miliardy z operačního programu by měly jít na ekodukty a biokoridory, ne na samotnou silnici | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

"Je to reakce na radikální státní škrty, které odložily stavby některých dálnic nebo obchvatů měst," uvedl Drobil pro server Aktuálně.cz.

"Spousta staveb je naprosto nezbytných, abychom vyčistili ovzduší nejen v Moravskoslezském kraji, ale i v dalších částech republiky," řekl Drobil. "Odpovědná vláda hledá peníze, jak pomoci tomu, aby zastavených staveb bylo co nejméně."

Drobil má v plánu, že peníze ze zeleného fondu se použijí na výstavbu přechodů pro zvěř, protihlukových stěn a dalších ekologických staveb. Podle ministra životního prostředí by mohlo jít o miliardy korun, konkrétní částku však nezveřejnil.

"Máme zhruba vyčísleno, kolik bychom teoreticky mohli použít. Znám to číslo teprve od tohoto pátku, nejdříve s ním seznámím pana ministra Bártu," konstatoval Drobil. Na ekodukty, biokoridory a podobné stavby bude podle něj potřeba v následujících letech vydat 6 až 20 miliard korun.

Potřebují souhlas z Unie

Zelený fond však financuje ochranu ohrožených druhů, výsadbu stromořadí nebo tvorbu remízků, takové záměry do něj nepatří. Vláda a ministr Drobil se proto neobejdou bez souhlasu Bruselu.

Drobilův kolega z dopravy Vít Bárta prý o nutných schvalovacích procesech mluvil s exministrem životního prostředí Ladislavem Mikem, který v Belgii vede ředitelství přírodních zdrojů.

"Bylo to jenom velmi obecné, rámcové," řekl Aktuálně.cz Miko. Dodal, že Evropská komise bude tento plán sledovat, a pokud česká vláda požádá o změnu využití peněz, bude se jí ptát, jak zaplatí původní projekty.

Ministerstvo dopravy by injekci z životního prostředí uvítalo. "Spolupráci na potřebném rozvoji infrastruktury samozřejmě velice vítáme. Tato myšlenka však padla jako možná alternativa a my jsme zatím na začátku dialogu. Částku a další podrobnosti musí sdělit resort životního prostředí," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

NESOUHLASÍ ZELENÍ ANI ČSSD

Drobilův a Bártův plán už napadly ostatní politické strany. Nelíbí se například Straně zelených. "Byl by to unikátní tunel do peněz určených na protipovodňovou ochranu, na údržbu krajiny a ochranu biodiverzity - tedy věci, které verbálně stále vydává (ministr Drobil, pozn. red.) za svoje priority," říká předseda Strany zelených Ondřej Liška. Podle Lišky by nešlo o nic jiného, než o faktický podvod vládní koalice na občany. "Ministr dopravy Vít Bárta se pyšní úsporami, které vybojoval na dálničních stavbách. Z velké části jde o ořezání staveb například o protihlukové bariéry či ekodukty. Tedy žádná úspora pro občany, jen otevření jiné kapsy pro stavební lobby," dodal Liška s tím, že nápad je absurdní i věcně. "Protihluková a další kompenzační opatření má hradit investor stavby - od toho je to kompenzační opatření," míní Liška.

S plánem ministrů dopravy a životního prostředí nesouhlasí ani sociální demokracie. "ČSSD je proti tomu, aby byla špatná manažerská rozhodnutí současného ministra dopravy Víta Bárty kompenzována miliardami korun z operačního programu, ve kterém jsou peníze primárně určeny na ochranu životního prostředí, ochranu ohrožených druhů rostlin a zvířat či protipovodňová opatření," míní stínový ministr životního prostředí Václav Zemek. "Pro naše životní prostředí je smutnou zprávou, že ministr Drobil dává k tomuto plánu bez mrknutí oka souhlas. Kde jsou ale ony ušetřené miliardy korun, s kterými ministr Bárta seznamoval veřejnost? Proč se mají údajně předražené dopravní stavby financovat penězi na ekologii," dodal Zemek.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Vyhýbání vozů mezi Opatovcem a Zádolkou.
VIDEO: Stovky kamionů devastují silnici u Třebové, místním ničí domy

Na hranici sjízdnosti je už několik měsíců objízdná trasa pro kamiony, které míří do překladiště v České Třebové. Silničáři proto musejí nejhorší díry zalévat...  celý článek

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.