Radnici se do referenda nechce a radí se s právníky.
Podle zákona jsou k prosazení plebiscitu zapotřebí podpisy deseti procent oprávněných voličů s trvalým bydlištěm ve městě. V případě Plzně to je zhruba čtrnáct a půl tisíce lidí.
Jízdné v Plzni podražilo od Nového roku z osmi na 12 korun za jednotlivou jízdenku a z 270 na 350 korun u předplatného. "V pondělí se rozhodneme, zda už půjdeme s podpisy na radnici anebo počkáme až prezident Klaus podepíše novelu zákona o místním referendu," uvedl Martin Marek z hnutí Děti Země.
Hlavním argumentem ekologických aktivistů proti razantnímu zdražení jízdenek je obava, že lidé přestanou cestovat hromadnou dopravou, proto naroste počet automobilů v ulicích a zhorší se životní prostředí ve městě. Radní zdůvodňují zdražení ekonomicky a zdůrazňují, že se náklady na dopravu zvýšily.
Plzeňský primátor Jiří Šneberger označil snahu prosadit referendum za populismus. "To by nebylo žádné referendum, protože je předem jasné, jak by hlasování dopadlo. Jen blázen by dobrovolně souhlasil se zdražením jízdenek," řekl primátor.
Otázkou, zda je skutečně možné referendum uspořádat, se nyní začnou zabývat právníci. Například šéf právního odboru magistrátu Milan Duda se domnívá, že aktivisté zvolili chybně otázky, a proto nebude možné o nich hlasovat.
Otázky pro referendum |
1) Souhlasíte s tím, aby město Plzeň jako jediný akcionář Plzeňských městských dopravních podniků rozhodlo, že nejpozději od 1. 7. 2004 budou platit ceny jízdného platné v roce 2003? 2) Souhlasíte s tím, aby město Plzeň jako jediný akcionář společnosti Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., nejpozději do konce roku 2004 zavedlo jednorázové přestupné jízdné v ceně maximálně 12 Kč? 3) Souhlasíte s tím, aby se snižovala četnost spojů Plzeňských městských dopravních podniků, a.s.? |
"Chceme mít celkem čtyři právní stanoviska. Vyžádáme si ještě názor legislativního odboru ministerstva vnitra, rádi bychom znali stanovisko Ústavu státu a práva a nakonec stanovisko právní komise města," prohlásil plzeňský primátor Jiří Šneberger.
Ten tvrdí, že uznává právo občanských iniciativ referendum požadovat. "Pokud se ukáže, že je to z právního hlediska v pořádku, pak město referendum vyhlásí," uvedl Šneberger.
Primátor nepředpokládá, že by vedení města své rozhodnutí zdražit jízdenky změnilo i bez referenda například už jen na základě negativní reakce mnoha občanů.
"Ta možnost tu sice teoreticky je, ale myslím, že vedení města nebude chtít tlaku ustupovat," sdělil Jiří Šneberger.
Pokud se radní rozhodnou, že referendum ani přes dostatečnou podporu lidí město neuspořádá, aktivisté zvažují další protesty.