Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dražší jízdné? Chtějí o tom hlasovat

  20:47aktualizováno  20:47
Plzeň by se mohla stát prvním městem v republice, kde budou lidé hlasovat o cenách jízdenek v hromadné dopravě. Lidé tu svými podpisy podpořili vyhlášení referenda. Nelíbí se jim zdražování dopravy. Hnutí Děti Země a občanská sdružení získaly po dvouměsíční kampani nutných 14 500 podpisů.

Radnici se do referenda nechce a radí se s právníky.

Podle zákona jsou k prosazení plebiscitu zapotřebí podpisy deseti procent oprávněných voličů s trvalým bydlištěm ve městě. V případě Plzně to je zhruba  čtrnáct a půl tisíce lidí.

Jízdné v Plzni podražilo od Nového roku z osmi na 12 korun za jednotlivou jízdenku a z 270 na 350 korun u předplatného. "V pondělí se rozhodneme, zda už půjdeme s podpisy na radnici anebo počkáme až prezident Klaus podepíše novelu zákona o místním referendu," uvedl Martin Marek z hnutí Děti Země.

Hlavním argumentem ekologických aktivistů proti razantnímu zdražení jízdenek je obava, že lidé přestanou cestovat hromadnou dopravou, proto naroste počet automobilů v ulicích a zhorší se životní prostředí ve městě. Radní zdůvodňují zdražení ekonomicky a zdůrazňují, že se náklady na dopravu zvýšily.

Plzeňský primátor Jiří Šneberger označil snahu prosadit referendum za populismus. "To by nebylo žádné referendum, protože je předem jasné, jak by hlasování dopadlo. Jen blázen by dobrovolně souhlasil se zdražením jízdenek," řekl primátor.

Otázkou, zda je skutečně možné referendum uspořádat, se nyní začnou zabývat právníci. Například šéf právního odboru magistrátu Milan Duda se domnívá, že aktivisté zvolili chybně otázky, a proto nebude možné o nich hlasovat.

Otázky pro referendum

1) Souhlasíte s tím, aby město Plzeň jako jediný akcionář Plzeňských městských dopravních podniků rozhodlo, že nejpozději od 1. 7. 2004 budou platit ceny jízdného platné v roce 2003?

2) Souhlasíte s tím, aby město Plzeň jako jediný akcionář společnosti Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., nejpozději do konce roku 2004 zavedlo jednorázové přestupné jízdné v ceně maximálně 12 Kč?

3) Souhlasíte s tím, aby se snižovala četnost spojů Plzeňských městských dopravních podniků, a.s.?

"Chceme mít celkem čtyři právní stanoviska. Vyžádáme si ještě názor legislativního odboru ministerstva vnitra, rádi bychom znali stanovisko Ústavu státu a práva a nakonec stanovisko právní komise města," prohlásil plzeňský primátor Jiří Šneberger.

Ten tvrdí, že uznává právo občanských iniciativ referendum požadovat. "Pokud se ukáže, že je to z právního hlediska v pořádku, pak město referendum vyhlásí," uvedl Šneberger.

Primátor nepředpokládá, že by vedení města své rozhodnutí zdražit jízdenky změnilo i bez referenda například už jen na základě negativní reakce mnoha občanů.

"Ta možnost tu sice teoreticky je, ale myslím, že vedení města nebude chtít tlaku ustupovat," sdělil Jiří Šneberger.

Pokud se radní rozhodnou, že referendum ani přes dostatečnou podporu lidí město neuspořádá, aktivisté zvažují další protesty.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavitel Antonín Zavada v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Pojišťovna za zničený kostel vyplatí 20 milionů a pomůže s dalšími náklady

Pojišťovna v případě vypáleného kostela v Třinci-Gutech uhradí zřejmě 20 milionů za zničenou stavbu, i náklady spojené s odstraněním trosek, úklidem požářiště...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.