Čidla, o kterých byla reportáž, prý pendolino vůbec nepotřebuje.

Čidla, o kterých byla reportáž, prý pendolino vůbec nepotřebuje. | foto: České dráhy

Dráhy žalují Novu kvůli reportáži o pendolinech

  • 91
České dráhy podávají trestní oznámení kvůli reportáži Novy o vadách, které údajně ohrožují bezpečnost rychlovlaku Pendolino. Televize podle železničního dopravce informovala lživě, a poškodila tak pověst firmy. Dráhy se kromě toho žalobou domáhají práva reagovat na reportáž ve vysílání.

Reportáž Jiřího Hynka v Televizních novinách 30. října informovala o problému kolejových čidel. Ta upozorňují na případné zadření ložisek vlaků, které jedou po trati. - více zde

Čidla jsou i na tratích, po nichž jezdí pendolina. Rychlovlaky ale mají právě do míst, kde jsou čidla, vyvedeny výfuky chlazení. Ty senzory matou. Strojvůdci proto mají na jednom místě vypnout motor a přejet ho setrvačností. Tím se zabrání chybnému hlášení o poruše, které by mohlo zmást výpravčího. Tak problém popisují České dráhy.

Nesouhlasí ale s tvrzením Novy, že by kvůli tomu vlaky vůbec neměly jezdit.

Čidlo se podle ČD používá především pro sledování ložisek v nákladních vlacích. "Pro pendolino nemá význam. To má vlastní počítačovou diagnostiku a případný problém by okamžitě zjistil jeho strojvedoucí," uvedly dráhy ve stížnosti Nově hned po odvysílání reportáže.

Podle drah se autoři reportáže dopustili trestného činu nekalé soutěže. Rozšiřováním lživých informací prý Nova mohla poškodit pověst Českých drah a ohrozit chod podniku.

"Bylo podáno trestní oznámení na neznámého pachatele z okruhu společnosti CET 21, která je provozovatelem TV Nova," sdělil tiskový mluvčí drah Ondřej Kubala.¨

Nova: Reportáž je v pořádku
"Tu reportáž jsem nechal přezkoumat dvěma lidmi. Žaloby se nebojím," řekl iDNES.cz šéf zpravodajství TV Nova Martin Ondráček.

Základem reportáže podle něj bylo to, že čidla na trati špatně komunikují s pendoliny a dráhy kvůli němu nechávají vypínat motor vlaků. To je podle něj pravda, a reportáž je proto v pořádku.

"To, že vlak jede bez výkonu, je naprosto běžná věc. Po dosažení rychlosti se často jede bez výkonu," brání ale dráhy mluvčí Kubala. Zdůrazňuje, že pokyn pro jízdu setrvačností existuje výhradně na trati přes Havlíčkův Brod, po níž jezdí rychlovlaky jen ve zcela výjimečných případech, když jsou odkloněny z pravidelné trati.

Dráhy žádají prostor pro reakci
České dráhy kromě trestního oznámení podávají na Novu i žalobu. Televize podle nich na stížnost odeslanou po reportáži neodpověděla a nedala jim prostor pro reakci.

"České dráhy proto podávají žalobu, ve které se chtějí domoci svého práva a požadují odvysílání odpovědi se stanoviskem ČD," sdělil Kubala.

Co zaznělo na Nově

Doslovný přepis reportáže Televizních novin z 30. října.

České dráhy mají další problém s rychlovlakem Pendolino. Žalobci znovu prověřují jeho bezpečnost. Vlaky si na řadě míst vůbec nerozumí se zabezpečovacím zařízením. Podle dokumentu získaného naší televizí mají proto například strojvůdci za úkol vypnout na některých místech motor a jezdit samospádem. Někteří drážní experti si myslí, že pendolina by u nás neměla vůbec jezdit.

Supervlak Pendolino. Měla to být chlouba české železnice. Interní dokument ČD ale říká: pendolina mají problém jezdit po českých tratích tak, aby bez problémů fungovalo zabezpečovací zařízení. Špatně pracují například kolejová čidla signalizující přehřátí a nebezpečí požáru vlaku.

"To čidlo nepracuje tak, jak má, může vyhodnotit, že není něco v pořádku, i když to v pořádku je," říká mluvčí drah Ondřej Kubala. Výsledek? Dráhy v interním dokumentu nařizují výpravčím, aby vlak nezastavovali, i když čidlo hlásí problém.

Špatně funguje i jedna z náhradních tratí pro pendolina. Výsledek? Dráhy nařizují strojvůdcům vypnout v tomto úseku motor. Laicky řečeno jet samospádem.

Dráhy ale vzkazují: bezpečnost cestujících ohrožena není.

Kauzou Pendolino se začali znovu zabývat žalobci. Státní zastupitelství prověřuje, zda někdo v souvislosti s provozem pendolin nepáchá trestný čin obecného ohrožení. Problémů s těmito vlaky už byla v minulosti celá řada.

Policie už pendolina prověřovala několikrát, nikdy nikoho neobvinila.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video