Dráhy: Rozpálené koleje nikdo nevyzkoušel

Vitín - Dva dny byla mimo provoz jedna z nejdůležitějších železničních tepen v zemi spojující hlavní město Prahu s Českými Budějovicemi. Vlaky zastavila čtvrteční havárie, při níž u Vitína na Českobudějovicku vykolejilo šest vagonů s hnojivy, uhlím a topným olejem. Jeden z vagonů se úplně utrhl. Na trati jezdí denně desítky osobních vlaků.
Podívejte se na fotografie.

Práce na obnově trati se oproti původnímu očekávání prodloužily, proto se vlaky v tomto úseku nerozjely už odpoledne, ale až večer.

Příčiny vykolejení vlaku na silně frekventované trati vyšetřují inspektoři Českých drah. Nehoda se obešla bez zranění, škodu dráhy odhadly na 3,5 milionu korun. Naštěstí se vyhnula některému z pravidelných rychlíkových spojů.

Následky havárie ještě večer likvidovali pracovníci českobudějovické Správy dopravní cesty. Museli vyměnit dvě stě šedesát metrů kolejí a zajistit poničené vagony. "Jednou z příčin mohly být deformované koleje," uvedla Martina Benešová z tiskového odboru generálního ředitelství Českých drah. "Zodpovídá za ně Správa dopravní cesty, ale příčin může být víc. Zatím nemáme zprávu inspekce," poznamenala.

Podezření na zkroucené koleje má i českobudějovická Správa dopravní cesty. Její vedení však tvrdí, že deformace horkem může nastat z hodiny na hodinu a nedá se dobře odhadnout. "Není to vada, která by byla pokaždé hned vidět," uvedl náměstek správy Břetislav Adámek.

V inkriminovaném úseku trati je povolená rychlost rychlíku devadesát kilometrů v hodině, nákladní vlak přitom vykolejil už při šedesátikilometrové rychlosti. "Správa dopravní cesty má povinnost koleje kontrolovat pravidelnými pochůzkami. Hlavně při teplotních výkyvech je to důležité," upozornila Benešová.

V době extrémních teplot by měly dráhy zkoušet bezpečnost železničního svršku diagnostickou jízdou například drezínami. "Přednosta stanice může také dát strojvedoucímu pokyn k takzvané teplotní jízdě, která je pomalá," upozornila Benešová. V případě Vitína, kdy teplota vzduchu přesáhla třicet stupňů ve stínu, se však podle ní nic podobného nestalo.

Generální inspekce Českých drah tak bude řešit v krátké době už druhý případ vykolejení vlaku v jižních Čechách, které ovlivnilo počasí. Začátkem července narazil osobní vlak u Třeboně do stromu vyvráceného bouřkou. Vykolejily tři vagony a pět cestujících se zranilo. Za nehodu nenese podle Českých drah nikdo odpovědnost. Inspektoři pouze konstatovali, že ve výjimečných klimatických situacích může přednosta nařídit strojvedoucímu rychlost nižší, než je v jeho sešitovém jízdním řádu.

Ve Vitíně bezprostředně po nehodě zabránili hasiči pomocí vapexu, aby se z převrácené cisterny vsáklo do země asi dvě stě litrů topného oleje. "Z dosavadního šetření vyplývá, že ke kontaminaci půdy nedošlo," sdělila policejní mluvčí Alena Toningerová.

Odstaňování následků nehody vlaků u Vitína, 17. srpna 2001

Převrácený železniční vagon u Vitína na Českobudějovicku, který se snaží pracovníci drah odstranit, 17. srpna 2001

Úsek tratě Praha - České Budějovicemi u Vitína, kde 16. srpna vykolejil vlak, 17. srpna 2001

Pracovníci Českých drah odstraňují následky nehody, při níž 16. srpna vykolejila nákladní souprava na trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic u obce Vitín. Železničáři museli odstranit staré, horkem pokroucené koleje a nahradit je v úseku 280 metrů novými, 17. srpna 2001

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video