Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy: Rozpálené koleje nikdo nevyzkoušel

  23:10aktualizováno  23:10
Vitín - Dva dny byla mimo provoz jedna z nejdůležitějších železničních tepen v zemi spojující hlavní město Prahu s Českými Budějovicemi. Vlaky zastavila čtvrteční havárie, při níž u Vitína na Českobudějovicku vykolejilo šest vagonů s hnojivy, uhlím a topným olejem. Jeden z vagonů se úplně utrhl. Na trati jezdí denně desítky osobních vlaků.
Podívejte se na fotografie.

Práce na obnově trati se oproti původnímu očekávání prodloužily, proto se vlaky v tomto úseku nerozjely už odpoledne, ale až večer.

Příčiny vykolejení vlaku na silně frekventované trati vyšetřují inspektoři Českých drah. Nehoda se obešla bez zranění, škodu dráhy odhadly na 3,5 milionu korun. Naštěstí se vyhnula některému z pravidelných rychlíkových spojů.

Následky havárie ještě večer likvidovali pracovníci českobudějovické Správy dopravní cesty. Museli vyměnit dvě stě šedesát metrů kolejí a zajistit poničené vagony. "Jednou z příčin mohly být deformované koleje," uvedla Martina Benešová z tiskového odboru generálního ředitelství Českých drah. "Zodpovídá za ně Správa dopravní cesty, ale příčin může být víc. Zatím nemáme zprávu inspekce," poznamenala.

Podezření na zkroucené koleje má i českobudějovická Správa dopravní cesty. Její vedení však tvrdí, že deformace horkem může nastat z hodiny na hodinu a nedá se dobře odhadnout. "Není to vada, která by byla pokaždé hned vidět," uvedl náměstek správy Břetislav Adámek.

V inkriminovaném úseku trati je povolená rychlost rychlíku devadesát kilometrů v hodině, nákladní vlak přitom vykolejil už při šedesátikilometrové rychlosti. "Správa dopravní cesty má povinnost koleje kontrolovat pravidelnými pochůzkami. Hlavně při teplotních výkyvech je to důležité," upozornila Benešová.

V době extrémních teplot by měly dráhy zkoušet bezpečnost železničního svršku diagnostickou jízdou například drezínami. "Přednosta stanice může také dát strojvedoucímu pokyn k takzvané teplotní jízdě, která je pomalá," upozornila Benešová. V případě Vitína, kdy teplota vzduchu přesáhla třicet stupňů ve stínu, se však podle ní nic podobného nestalo.

Generální inspekce Českých drah tak bude řešit v krátké době už druhý případ vykolejení vlaku v jižních Čechách, které ovlivnilo počasí. Začátkem července narazil osobní vlak u Třeboně do stromu vyvráceného bouřkou. Vykolejily tři vagony a pět cestujících se zranilo. Za nehodu nenese podle Českých drah nikdo odpovědnost. Inspektoři pouze konstatovali, že ve výjimečných klimatických situacích může přednosta nařídit strojvedoucímu rychlost nižší, než je v jeho sešitovém jízdním řádu.

Ve Vitíně bezprostředně po nehodě zabránili hasiči pomocí vapexu, aby se z převrácené cisterny vsáklo do země asi dvě stě litrů topného oleje. "Z dosavadního šetření vyplývá, že ke kontaminaci půdy nedošlo," sdělila policejní mluvčí Alena Toningerová.

Odstaňování následků nehody vlaků u Vitína, 17. srpna 2001

Převrácený železniční vagon u Vitína na Českobudějovicku, který se snaží pracovníci drah odstranit, 17. srpna 2001

Úsek tratě Praha - České Budějovicemi u Vitína, kde 16. srpna vykolejil vlak, 17. srpna 2001

Pracovníci Českých drah odstraňují následky nehody, při níž 16. srpna vykolejila nákladní souprava na trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic u obce Vitín. Železničáři museli odstranit staré, horkem pokroucené koleje a nahradit je v úseku 280 metrů novými, 17. srpna 2001

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

čeština
Stát stopl kritizovanou výuku češtiny pro azylanty. Zakázku nikdo nechce

Cizinci, kteří v Česku získají azyl, mají nárok na 400 hodin češtiny zdarma. Ministerstvo školství ale bez udání důvodů ukončilo spolupráci s agenturou, která...  celý článek

František Ringo Čech ukazuje zatím svůj poslední obraz. Je nazvaný Smrt...
Miloše bych neodmítl, říká ke své kandidatuře František Ringo Čech

Vedení Strany práv občanů před dvěma týdny rozhodlo, že jejich superlídrem do podzimních voleb bude hudebník František Ringo Čech. O pomoc ho prý požádal...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Otázka pro prezidenta: Ptáme se, kdy by vítěz voleb neměl být premiérem

Do parlamentních voleb zbývají necelé dva měsíce. Přestože na ně povinnost jmenovat novou vládu ještě nepadne, uchazečů o Hrad se v dalším kole projektu Otázka...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.