Vedení řízené současným šéfem Vladimírem Sosnou vypracovalo vizi podniku na několik let dopředu. Právě její absence byla terčem nepřetržité kritiky odpůrců současného vedení, především Odborového sdružení železničářů. Nyní je důvodem výměny vedení. "Podnikatelský záměr a vize drah je jeden z důvodů, proč pana Sosnu musíme odvolat," uvedl šéf správní rady Jaroslav Vrána. Většina nových členů správní rady však zatím o budoucí podobě železnice nechce prozradit nic konkrétnějšího. "V řadě případů správní rada bude vycházet z již dříve zpracovaných zásad," domnívá se staronový člen Karel Sellner, náměstek ministerstva dopravy. "Nová správní rada nejdříve musí vyhodnotit, jaký je současný stav. Žádný z problémů se nedá vyčlenit a řešit samostatně," uvádí děkan dopravní fakulty pardubické univerzity Milan Lánský, který se stal novým členem rady. Podle některých vyjádření drahám hrozí, že správní rada bude pod vlivem nejrůznějších lobbistických skupin. "Každý bude od Českých drah chtít nějakou výhodu, ale sám pro ně nic neudělá," domnívá se současný mluvčí drah Ondřej Vaněk. Předchozí správní rada vynesla Občanské demokratické straně obvinění, že o drahách rozhoduje silniční lobby - zájmy nových členů nejvyššího orgánu Českých drah mohou být velmi rozdílné. V zasedací místnosti rady se sejde předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek vedle zástupce Mostecké uhelné společnosti Josefa Hojdara. Své křeslo bude mít také starosta Zruče nad Sázavou Jaroslav Jelínek obhajující regionální zájmy. "Obce mají s dopravou řadu problémů, proto bych rád naše zájmy prosazoval. Připouštím, že určité třenice zájmů nastat mohou, ale nerad bych předbíhal událostem," říká Jelínek. Než převzal úřad starosty, pracoval jako výpravčí vlaku, proto se domnívá, že k rozhodnutím na úkor železnice nebude docházet. "Domnívám se, že osoba šéfa správní rady i členství šéfa železničních odborů jsou toho dostatečnou zárukou," vysvětlil Jelínek. Změny na železnici mají přijít v době, kdy se její hospodaření výrazně zlepšuje. Tento podnik patří k nejproblematičtějším v zemi a jeho hospodaření každoročně končí minusem - loni to bylo 4,7 miliardy korun. V červnu však železnice snížila svůj pololetní propad o 37,7 procenta. "Generální ředitel Sosna je v celé řadě šéfů Českých drah první, kterému se podařilo otočit hospodaření v podstatě o sto osmdesát stupňů," uvedl bývalý šéf resortu dopravy Martin Říman. Současné vedení postavila po volebním vítězství ČSSD na vedlejší kolej už stará správní rada. "S generálním ředitelem jednali jednou jedinkrát, jinak veškerá komunikace probíhá písemně. Panu Sosnovi bylo sice naznačeno, že je určitým symbolem - ale nebylo mu ani řečeno, že bude odvolán. Pan ministr mu jen řekl, že o tom bude uvažováno," uvedl mluvčí Ondřej Vaněk. Současný management si uvědomuje svou nejistou pozici. "Nemůžeme vědět, co se od nás očekává, co bude nová správní rada chtít. Navíc - pan ministr jasně oznámil, že bude chtít celé vedení vyměnit," uvedl obchodní ředitel Václav John.
- čtvrtek 3. září 1998