Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy inkasují miliony za transporty NATO

  6:13aktualizováno  6:13
Praha - Desítky milionů korun ročně přináší do pokladny Českých drah členství České republiky v Severoatlantické alianci. Právě po železnici totiž putují přes Českou republiku stovky speciálních vlaků s vojenským materiálem a technikou k jednotkám operujícím například v Bosně nebo Kosovu. "Jen pro mírové mise IFOR a SFOR v zemích bývalé Jugoslávie jsme přepravili přes 700 vojenských transportů," uvedl ředitel odboru provozování Českých drah Václav Svoboda.

Členství v alianci tak s sebou přináší kromě viditelných změn v odvětvích spjatých přímo s aliancí, jako je například armáda, i na první pohled skryté ekonomické výhody.

Přesné částky, kolik dráhy za přepravu vojenského materiálu pro NATO inkasují, však neuvedl. "Jde o desítky milionů korun. Finanční přínos plyne jak z poskytovaného servisu, pronájmu osobních i nákladních vozů Českých drah, deponování vozů cizích armád na kolejích český drah, tak i ze samotného přepravného," vysvětlil Svoboda.

Jak dodal, pro NATO přepravují dráhy většinou vojenský materiál a techniku, kterou cvičící nebo bojující vojenské jednotky aliance v různých zemích potřebují pro splnění stanovených úkolů.

Zvláštní kapitolu pak tvoří transporty nadměrné velikosti, pro které mají České dráhy kvalitní zázemí a dostatečné technologické vybavení. "České dráhy nám nabízejí výborné služby. Nepamatuji si na řádný vážnější problém," konstatoval náčelník Centra koordinace přesunů na ministerstvu obrany Ivan Babka. Podle něj využívá Severoatlantická aliance i česká armáda železničí přepravu především kvůli nižším nákladům.

Česká republika je zemí jak tranzitní, přes kterou materiál putuje do jiných zemí, tak i zemí cílovou. Zvláště v poslední době totiž NATO využívá kvalitních vojenských výcvikových prostorů v zemi. "Konkrétní přepravované položky však nelze vzhledem k utajení zveřejnit," řekl Svoboda.

Zvláštní transporty po železnici nejsou speciálně střeženy. O jejich pohybu a trase však podle Svobody České dráhy vždy detailně informují branné a bezpečnostní složky státu.

Spolupráce NATO a Českých drah při přepravě vojenského  materiálů přitom začala ještě předtím, než byla v roce 1999 Česká republika  oficiálně přijata do struktur Severoatlantické aliance. Česká armáda pak podle Ivana Babky z ministerstva obrany začala úzce spolupracovat s vedením drah během mise IFOR. "České dráhy začaly přepravovat materiál pro NATO už v roce 1993," konstatoval Václav Svoboda z generálního ředitelství Českých drah.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mimořádný neplánovaný nácvik skupiny Saudi Hawks za zrušená vystoupení na Dnech...
Jestřábi z Arábie nakonec předvedli nad Ostravou úchvatnou podívanou

Obě plánovaná vystoupení skupiny Saudi Hawks na víkendových Dnech NATO v Ostravě překazilo počasí. Fandové letectví však nakonec o úchvatné představení...  celý článek

Vizualizace sítě a projení ruskojazyčných twitterových účtů na základě blízké...
Ruské vlivové zprávy o NATO na Twitteru šíří "robotrollové", tvrdí studie

Dva ze tří uživatelských účtů sociální sítě Twitter, které v ruštině masivně šíří zprávy včetně dezinformací o posílené vojenské přítomnosti NATO v Pobaltí a v...  celý článek

Vrtulníky Mi-24 a Mi-171š v akci při záchraně pilota
Dny NATO navštívilo 90 tisíc lidí. Nedělní program pokazilo počasí

Nedělním programem skončily Dny NATO v Ostravě. Fandové letecké techniky marně očekávali start aerobatické skupiny Saudi Hawks ze Saúdské Arábie, jejich...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.