Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Policie na silnicích zavede stálé hlídky, nebezpečná místa chce odstranit

  15:05aktualizováno  15:05
Stálý policejní dohled na některých komunikacích, ale také odstranění nebezpečných míst na silnicích, kde by se mělo zlepšit značení. To plánují dopravní policisté v letošním roce. Míst, kde se staly vážné nehody, už policejní experti zkontrolovali přes 600, někde už navrhli opatření.
V loňském roce zemřelo na českých silnicích 660 lidí. Tragicky skončila i tato nehoda u Nýřan na Plzeňsku v prosinci

V loňském roce zemřelo na českých silnicích 660 lidí. Tragicky skončila i tato nehoda u Nýřan na Plzeňsku v prosinci | foto: Martin Polívka, MAFRA

Policejní dopravní inženýři zkontrolovali 607 míst, kde se loni staly smrtelné nehody. Ve 42 případech navrhli opatření, která by napříště zamezila nehodám nebo aspoň zmírnila jejich následky. Policisté budou v inspekcích pokračovat i letos, zaměří se přitom i na místa, na která je upozorní sami řidiči.

Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch

Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch

„Snažíme se udělat ta místa bezpečnější, pokud zjistíme, že jejich stav mohl mít vliv na vznik nehody nebo na její následky,“ popsal šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Policisté z dopravně inženýrského úseku navrhují například obnovu nebo změnu značení tak, aby řidiče správně naváděla například při pohybu křižovatkou.

„Jde o i to, aby bezpečnostní prvky byly takzvaně odpouštějící. To znamená, když řidič udělá chybu, aby zabránily vážnému následku, třeba vyjetí ze silnice a nárazu do pevné překážky,“ řekl Lerch.

Policisté se při tipování nebezpečných míst zabývají i podněty řidičů. Zatím bohužel neexistuje jednotný systém, kam by mohli řidiči své zkušenosti s dopravním značením hlásit. To se snad změní.

Nehody 2015

  • Počet nehod: 93 067
  • Počet mrtvých: 660
  • Těžce zranění: 2 540
  • Škoda: cca 5,5 mld. Kč
  • Nejčastější příčiny tragických nehod: nepřizpůsobení rychlosti, nevěnování se řízení, jízda po nesprávné straně vozovky

Zdroj: Policejní prezidium, Ředitelství služby dopravní policie

„Bavíme se o systémovém opatření s oddělením BESIP, které by vytvořilo jednotnou aplikaci,“ uvedl šéf dopravní policie. Už teď se podle něj policisté zabývají každým podnětem, který dostanou.

V roce 2015 dopravní inženýři zjistili na dopravním značení na silnicích 11 288 závad. Zkontrolovali také přibližně 1 500 železničních přejezdů, kde našli 755 věcí, které by se mohly zlepšit. „Samozřejmě si kontrolujeme i to, zda jsou tyto závady odstraněny,“ ujistil Lerch. Většinu nahlášených závad už správce komunikace stihl odstranit.

Větší bezpečnosti na významných úsecích dálnic, rychlostních komunikacích a některých silnicích první třídy má pomoci i stálý policejní dohled. „Chceme stanovit komunikace, kde pravidelný dohled policie bude pravidlem,“ uvedl náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek. Kromě toho ale nezmizí ani skryté hlídky, mimo jiné v padesátce nových civilních aut vybavených měřící technikou.

Kromě zlepšení dopravního značení a represí přijdou dopravní policisté v tomto roce i s několika preventivními akcemi. Chodcům budou například rozdávat reflexní pásky, které zvýší jejich viditelnost při špatných světelných podmínkách, řidičům a cyklistům přítomným na velkých akcích zase nabídnou alkotestery.

Vloni policisté provedli 1 664 preventivně-bezpečnostních kontrolních akcí. Zjistili při nich téměř 3 000 případů, kdy řidič požil alkohol, a 854 lidí bylo při řízení pod vlivem omamné látky. Při kontrolách se podařilo najít 24 kradených vozidel, téměř v 580 případech seděl za volantem člověk bez platného řidičáku.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.