Na tendr, v němž Dopravní podnik vyřadil společnost Mott MacDonald kvůli příliš nízké nabídce, upozornily Hospodářské noviny. Společnost podle listu nedokázala vysvětlit, jak chtěla projekt za tak "málo" peněz vytvořit.
Firma nabídla dopravci projekt za zhruba tři sta devadesát milionů korun. Zbylé dvě společnosti, Metroprojekt a Sudop, nabídly projekty za 490 a 470 milionů korun.
CO ŘEŠIL ÚOHSPřípady dopravce Projekt trasy metra D Úklid vozů metra Autobusy Advokáti Tramvaje |
Podle Petráka je navíc zvláštní, že Dopravnímu podniku nevadilo, že druhé společnosti zase nabídly velmi krátkou dobu, během níž projekt dodají. "Kratší lhůtu, než byla ta, kterou v zadání podnik uvedl, jsme dodali i my, avšak aby ji někdo zkrátil až na čtvrtinu, to je zvláštní," uvedl Petrák.
Nízká cena vadí, krátká lhůta už ovšem ne. Společnosti Metroprojekt a Sudop (obě jsou vlastnicky propojeny) totiž uvedly, že projekt vypracují za zhruba rok. Přitom i Dopravní podnik počítal s lhůtou čtyř roků. Dopravci tak vadila příliš nízká cena, a příliš krátkou dobu pak už neřešil. "Krátká doba nás nezarazila. Firmy mají s podobnými projekty bohaté zkušenosti. Navíc je vše otázkou smlouvy, kde budou přesně uvedeny termíny a sankce za jejich nedodržení," odmítl generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.
Společnost Mott Macdonald pak navíc podle Dvořáka porušila pravidla soutěže v osmi bodech. "O vyloučení nerozhodla nízká cena, ale především porušení podmínek soutěže. Společnost nedodala například notářsky ověřené listiny, její reference se nevztahují k předmětu veřejné zakázky, to jest k metru, a navíc nemá uzavřeno pojištění na podzemní díla," uvedl Dvořák.
Ředitel společnosti Mott MacDonald Jiří Petrák s tím však nesouhlasí. "Ve zdůvodnění, proč nás vyřadili, nic takového nebylo, bylo tam pouze, že důvodem je příliš nízká cena. Jsem přesvědčen, že jsme podmínky soutěže splnili. Pouze teď něco zpětně 'pitvají'," řekl Petrák.
Staří známí na úřadě
Zakázky pražského Dopravního podniku prošetřují v sídle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) každou chvíli. Kromě podnětu společnosti Mott MacDonald zaměstnává úředníky v těchto dnech další tendr dopravce, za který už dříve vyměřili Dopravnímu podniku téměř milionovou pokutu. "V letošním roce úřad společnosti nepravomocně uložil pokutu 800 tisíc korun za zakázku na úklid metra," informoval místopředseda antimonopolního úřadu Kamil Rudolecký.
O co jde? Dopravce vypsal vloni miliardovou zakázku na úklid vozů metra. Přihlásili se tři zájemci, jenže DP všechny vyřadil. Následně však podnik uzavřel smlouvu s jedním z původních uchazečů, sdružením firem CDV služby a V-Trade, údajně kvůli tomu, že další společnosti neměly s úklidem metra zkušenosti.
Kvůli následně vyměřené pokutě se pak DP obrátil na tehdejšího šéfa antimonopolního úřadu Martina Pecinu. Ten rozhodnutí svých podřízených v květnu zrušil a nařídil jim věc znovu přezkoumat.
Podobných případů řeší ÚOHS velké množství, od roku 2001 vydal přes tři desítky rozhodnutí vztahujících se k zakázkám DP. "Máme tak velké množství zakázek, že se často najde někdo, kdo se na úřad obrátí, což je jediná možnost neúspěšných uchazečů. Ve většině případů ale úřad rozhodl v náš prospěch," prohlásil ředitel DP Martin Dvořák.
Úřad skutečně většinu podnětů zamítá. V minulém roce to udělal například u tendru na dodávku 620 autobusů za 3 miliardy korun. Stížnost společnosti Iveco na diskriminační podmínky soutěže neuspěla. Stejně tak postupoval úřad vloni i v případě soutěže na prodej 250 tramvají za 17 miliard.
TRASA METRA DKomu bude sloužit Využívat ji budou lidé z obcí kolem Prahy. Posunou se konečné příměstských autobusů. Obslouží sídliště v Krči a okolí, Thomayerovu nemocnici a odlehčí přetížené trase C. |