Vyřazená firma předložila dokumenty, podle kterých se projekt dá uskutečnit za nabízenou částku. Ilustrační foto.

Vyřazená firma předložila dokumenty, podle kterých se projekt dá uskutečnit za nabízenou částku. Ilustrační foto. | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Dopravní podnik vyřadil ze soutěže příliš levný návrh na stavbu metra

  • 24
Pražský dopravní podnik bude muset obhájit svůj postup při výběrovém řízení na projekt nové trasy metra D. Úřad na ochranu hospodářské soutěže začne řešit stížnost, kterou podala společnost Mott MacDonald. Právě ta nabídla nejlevnější variantu projektu a DPP ji z řízení vyřadil.

Na tendr, v němž Dopravní podnik vyřadil společnost Mott MacDonald kvůli příliš nízké nabídce, upozornily Hospodářské noviny. Společnost podle listu nedokázala vysvětlit, jak chtěla projekt za tak "málo" peněz vytvořit.

Firma nabídla dopravci projekt za zhruba tři sta devadesát milionů korun. Zbylé dvě společnosti, Metroprojekt a Sudop, nabídly projekty za 490 a 470 milionů korun.

CO ŘEŠIL ÚOHS

Případy dopravce

Projekt trasy metra D
Společnost Mott MacDonald se obrátila na úřad poté, co ji Dopravní podnik vyřadil ze soutěže také kvůli tomu, že nedokázala zdůvodnit svou cenovou nabídku 390 milionů, která je výrazně nižší než další nabídky.

Úklid vozů metra
V současnosti řeší úřad znovu podnět neúspěšných uchazečů o miliardovou zakázku na úklid vozů metra. Letos již udělil Dopravnímu podniku pokutu 800 tisíc, tehdejší šéf ÚOHS Pecina však rozhodnutí svých podřízených v květnu zrušil.

Autobusy
Vloni si společnost Iveco stěžovala na údajně diskriminační podmínky při soutěži na dodávku 620 autobusů za 3 miliardy korun. Úřad stížnost zamítl.

Advokáti
V roce 2007 vypsal DP tendr na nového právního zástupce. Pak však řízení se šesti nabídkami zrušil a vybral své dosavadní advokáty, kancelář Brož & Sokol & Novák. Úřad stížnost na průběh řízení zamítl.

Tramvaje
Zakázku za 17 miliard na nákup 250 tramvají řešil vloni úřad hned několikrát. Kvůli příliš krátké lhůtě výběrového řízení se na něj obrátil neúspěšný uchazeč, a když jej ÚOHS nevyslyšel, znovu mu nakázal zakázku prošetřit soud. Úřad své rozhodnutí potvrdil.

"Vyjádřili pochybnosti, zda to za ty peníze dokážeme udělat, a několikrát se nás na to písemně ptali. Na všechny dotazy jsme odpověděli a předložili dokumenty, ze kterých je jasné, že to za nabídnutou částku udělat dokážeme," řekl MF DNES ředitel české pobočky Mott MacDonald Jiří Petrák.

Podle Petráka je navíc zvláštní, že Dopravnímu podniku nevadilo, že druhé společnosti zase nabídly velmi krátkou dobu, během níž projekt dodají. "Kratší lhůtu, než byla ta, kterou v zadání podnik uvedl, jsme dodali i my, avšak aby ji někdo zkrátil až na čtvrtinu, to je zvláštní," uvedl Petrák.

Nízká cena vadí, krátká lhůta už ovšem ne. Společnosti Metroprojekt a Sudop (obě jsou vlastnicky propojeny) totiž uvedly, že projekt vypracují za zhruba rok. Přitom i Dopravní podnik počítal s lhůtou čtyř roků. Dopravci tak vadila příliš nízká cena, a příliš krátkou dobu pak už neřešil. "Krátká doba nás nezarazila. Firmy mají s podobnými projekty bohaté zkušenosti. Navíc je vše otázkou smlouvy, kde budou přesně uvedeny termíny a sankce za jejich nedodržení," odmítl generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

Společnost Mott Macdonald pak navíc podle Dvořáka porušila pravidla soutěže v osmi bodech. "O vyloučení nerozhodla nízká cena, ale především porušení podmínek soutěže. Společnost nedodala například notářsky ověřené listiny, její reference se nevztahují k předmětu veřejné zakázky, to jest k metru, a navíc nemá uzavřeno pojištění na podzemní díla," uvedl Dvořák.

Ředitel společnosti Mott MacDonald Jiří Petrák s tím však nesouhlasí. "Ve zdůvodnění, proč nás vyřadili, nic takového nebylo, bylo tam pouze, že důvodem je příliš nízká cena. Jsem přesvědčen, že jsme podmínky soutěže splnili. Pouze teď něco zpětně 'pitvají'," řekl Petrák.

Staří známí na úřadě

Zakázky pražského Dopravního podniku prošetřují v sídle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) každou chvíli. Kromě podnětu společnosti Mott MacDonald zaměstnává úředníky v těchto dnech další tendr dopravce, za který už dříve vyměřili Dopravnímu podniku téměř milionovou pokutu. "V letošním roce úřad společnosti nepravomocně uložil pokutu 800 tisíc korun za zakázku na úklid metra," informoval místopředseda antimonopolního úřadu Kamil Rudolecký.

O co jde? Dopravce vypsal vloni miliardovou zakázku na úklid vozů metra. Přihlásili se tři zájemci, jenže DP všechny vyřadil. Následně však podnik uzavřel smlouvu s jedním z původních uchazečů, sdružením firem CDV služby a V-Trade, údajně kvůli tomu, že další společnosti neměly s úklidem metra zkušenosti.

Kvůli následně vyměřené pokutě se pak DP obrátil na tehdejšího šéfa antimonopolního úřadu Martina Pecinu. Ten rozhodnutí svých podřízených v květnu zrušil a nařídil jim věc znovu přezkoumat.

Mapa trasy pražského metra D

Podobných případů řeší ÚOHS velké množství, od roku 2001 vydal přes tři desítky rozhodnutí vztahujících se k zakázkám DP. "Máme tak velké množství zakázek, že se často najde někdo, kdo se na úřad obrátí, což je jediná možnost neúspěšných uchazečů. Ve většině případů ale úřad rozhodl v náš prospěch," prohlásil ředitel DP Martin Dvořák.

Úřad skutečně většinu podnětů zamítá. V minulém roce to udělal například u tendru na dodávku 620 autobusů za 3 miliardy korun. Stížnost společnosti Iveco na diskriminační podmínky soutěže neuspěla. Stejně tak postupoval úřad vloni i v případě soutěže na prodej 250 tramvají za 17 miliard.

TRASA METRA D

Komu bude sloužit

Využívat ji budou lidé z obcí kolem Prahy. Posunou se konečné příměstských autobusů. Obslouží sídliště v Krči a okolí, Thomayerovu nemocnici a odlehčí přetížené trase C.
Cena
Zatím není známá, ještě totiž neexistuje projekt trasy, nicméně podle předpokladů by se náklady měly pohybovat okolo 47 miliard korun.
Stanice na trase
Písnice, Libuš, Nové Dvory, Nemocnice Krč, Nádraží Krč, Olbrachtova, Pankrác, Náměstí Bratří Synků, Náměstí Míru, Hlavní nádraží.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video