Dopravní podnik se možná 180 milionů slíbených od města za zavedení Opencard nedočká. Ilustrační foto

Dopravní podnik se možná 180 milionů slíbených od města za zavedení Opencard nedočká. Ilustrační foto | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Dopravní podnik se pře s Prahou, kdo zaplatí desítky milionů za Opencard

  • 53
Praha asi neproplatí Dopravnímu podniku téměř 180 milionů, které vydal na zavedení Opencard. Dopravce přitom tvrdí, že město peníze slíbilo. O karty neměli Pražané dva roky zájem, úspěch projekt zaznamenal, až když město vnutilo Opencard cestujícím MHD. Dopravci ale karty přinesly hlavně starosti.

Dopravní podnik musel obstarat čtečky pro revizory, validátory a změnit prodej kuponů. Novinka navíc rozhněvala řadu zákazníků.

Dopravce vyčíslil veškeré náklady na zavedení Opencard na 179,4 milionu. Za tuto částku by mohl například pořídit třicet nových autobusů, které mu tak chybějí. A peníze požaduje od města.

Praha ovšem přislíbila uhradit pouze náklady spojené s desetiprocentní slevou, která měla rozhýbat prodej ročních kuponů. Jde o částku padesát milionů. S placením dalších nákladů nepočítá, potvrdil po včerejším jednání finančního výboru magistrátu náměstek primátora Rudolf Blažek.

Primátor Pavel Bém dokonce označil některé výdaje, o nichž mluví dopravce, za imaginární. "Nemůžete po nás ty peníze chtít takhle nestoudným způsobem," řekl včera zástupcům Dopravního podniku.

V dnešním on-line rozhovoru na portálu praha.eu uvedl, že Praha náklady Dopravnímu podniku neuhradí. "Dopravní podnik si naúčtoval neuvěřitelná hausnumera nejspíše v naději, že ruka města bude naivně otevřená a hlava města nezodpovědně hloupá," napsal primátor jednomu z tazatelů a doplnil: "Pánové manažeři se poněkud zmýlili."

"Město vědělo o všech nákladech. Všechno jsme nejprve s městem konzultovali, teprve pak jsme uzavřeli smlouvy. Můžeme to doložit zápisy z jednání," sdělil ČTK ekonomický ředitel Dopravního podniku Ivo Štika. Postoj města ho překvapil. "Třeba je to nedorozumění. Musíme se teď sejít a předvedeme si papírovou válku," dodal.

Ještě na podzim nicméně Dopravní podnik ujišťoval, že se zavedení Opencard nepromítne do zdražení jízdného.

Krachující projekt zachránil dopravce

Do srpna loňského roku se projekt hlavního města Opencard nedal označit za úspěšný. Během více než dvou let si kartu pořídilo jen šest tisíc lidí. Dlouho totiž Opencard uměla mnohem méně, než město slibovalo.

Podle původních představ s ní mělo jít platit parkovné, inkaso, městské poplatky, vstupné do divadla nebo kina. Už od začátku se počítalo i s tím, že bude sloužit jako tramvajenka. - čtěte O elektronickou kartu Pražana není zájem. Stane se z ní tramvajenka

Magistrát loni rozhodl, že karta Pražana musí nahradit do roku 2010 stávající papírové tramvajenky. Tím se zájem o karty zvedl. Od srpna si ji pořídilo 320 tisíc lidí. "Dopravní podnik se stal jakýmsi beranidlem Opencard," nechal se na minulém zasedání finančního výboru slyšet šéf DP Martin Dvořák.

Lákadlem pro pořízení karty bylo její vydání zdarma; bezplatné zůstane až do konce března, dál se uvidí. Cestující také dostali zmíněnou desetiprocentní slevu na roční jízdné, pokud si kartu nechali vystavit včas. - čtěte Praha nabídne slevy těm, kdo si včas pořídí elektronickou tramvajenku


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video