Několik nevýhodných smluv na práci, kterou by si mohl udělat sám a levněji, uzavřel podle brněnské opozice Dopravní podnik města Brna (DMPB). "Ceny, které si organizace účtují, daleko převyšují náklady, které by do práce vložil sám dopravní podnik. Ušetřené peníze by se daly využít lépe a cestující by pak nemuseli na špatné hospodaření doplácet," tvrdí Jan Kryčer.
Jednou z takových smluv je podle něho i smlouva s reklamní agenturou SNIP&CO, která má od dopravního podniku pronajaty reklamní plochy. Z každé reklamy, respektive z toho, co za ni utrží, si tato brněnská agentura nechává čtyřicet procent.
Tato praxe není v jiných městech obvyklá. Jak Dopravní podnik Ostrava, tak například Dopravní podnik města Olomouce si reklamní činnost organizují výhradně ve svých obchodních nebo reklamních odděleních.
"Máme tak jednoznačnou možnost vybrat si na každou reklamní plochu zvlášť jak toho, komu ji pronajmeme, tak toho, kdo pro nás reklamu vyrobí," uvedl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Jiří Hána.
Stejně tak si téměř veškerou reklamu organizuje sám jiný podnik stoprocentně vlastněný městem, Technické sítě Brno.
Generální ředitel dopravního podniku Bedřich Prokeš je však přesvědčen, že smlouva se SNIP&CO je pro dopravní podnik výhodná. Sám by podle něho na reklamě rozhodně více nevydělal.
"Není v našem zájmu uzavírat s někým nevýhodné smlouvy, byli bychom sami proti sobě. Dopravní podnik se každoročně potýká s finančními problémy," uvedl Prokeš. Na otázku, jak je možné, že SNIP&CO získalo neobvyklou smlouvu od dopravního podniku bez toho, aby agentura prošla výběrovým řízením, odpověděl, že je to dědictví po předchozím vedení.
Ani náměstek Petr Zbytek o podmínkách smlouvy nevěděl. "Nedokážu na takovou otázku odpovědět. Jediné, co mohu říci, je fakt, že se uvažuje o úpravě jízdného v příštím roce. Město ale dělá všechno pro to, aby se dopravní podnik pokusil své hospodaření zracionalizovat," řekl Zbytek. Metoda, kterou zastupitelé zvolili, je podle něho jednoduchá. Neodsouhlasili totiž dopravnímu podniku pětatřicetimilionovou dotaci, kterou od města požadoval, a donutili jeho vedení, aby sáhl do vlastních rezerv. Podnik pak stáhl své požadavky na pětadvacet milionů.
Přesto náměstek Zbytek uvedl, že se chce přesvědčit, jaké podmínky smlouva se SNIP&CO má. "Na smlouvu se podívám do čtrnácti dnů," slíbil Zbytek.
Ředitel agentury SNIP&CO jednoznačně říká, že přináší dopravnímu podniku výhody, které jinde nemají. "Naše agentura systém reklamy pro dopravní podnik vybudovala. Není to tak, že bychom my měli nějaké výhody, spíš naopak. Přinášíme městu peníze, deset až dvanáct milionů ročně," uvedl Morávek.
Smluvní odměnu, kterou si SNIP&CO ve smlouvě účtuje, nezpochybňuje ani reklamní agentura EGO Advertising & Communication, s.r.o. "Vzhledem k pravděpodobnému objemu zaplněných ploch, které tato společnost přináší, a také za předpokladu jejich vlastní logistiky na zajištění těchto zakázek by tato odměna mohla být odpovídající," podotkl obchodní ředitel David Antl.
Trolejbusy ve Zlíně - ilustrační foto |