Tramvaje 15T ForCity mají problémy krátce po uvedení do pražského provozu.

Tramvaje 15T ForCity mají problémy krátce po uvedení do pražského provozu. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Praha nemůže odstavit staré tramvaje, nové jsou problematické

  • 148
Pražský Dopravní podnik musí stále využívat staré typy tramvají, které už chtěl dávno odstavit z provozu. Nové soupravy 15T ForCity mají totiž problémy. I kvůli tomu dopravce další várky vozů od dodavatele nepřebírá. Poruchy navíc hlásí i méně nové tramvaje typu 14T Porsche.

Pražská doprava bude mít podle generálního ředitele Dopravního podniku Vladimíra Licha jeden z nejmodernějších vozových parků díky novým tramvajím od Škody Transportation. Aby se tak stalo, bude nejprve zapotřebí vyřešit potíže, které tramvaje mají, a i celý kontrakt zavázaný nevýhodnou smlouvou pro dopravce (o smlouvě více čtěte zde).

Technické problémy přitom nejsou nijak nicotné. Stále se kontrolují kola vozů, kvůli kterým se loni na podzim stáhlo z provozu dvaadvacet z tehdejších třiceti vozů 15T ForCity (podrobnosti o poruše vozů najdete zde). Dnes už má podnik těchto souprav k dispozici čtyřicet osm a k tomu padesát devět tramvají 14T s designem Porsche.

Podle interních materiálů podniku, které má MF DNES k dispozici, se objevily potíže s koly i u tramvají 14T, kde je navíc problém s převodovými skříněmi. Z drobnějších závad jsou to dále praskající korpusy sedaček či jejich vadné uchycení.

"Vše vyžaduje individuální posouzení příčiny. Sedačky vyměníme bezplatně, v rámci záruky. U kol se osvědčily pravidelné kontroly. Jedná se o individuální vadu s příčinou, kterou jsme odstranili, nebo na tom pracujeme," řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Tramvaje si na pražské podmínky musí zvyknout, tvrdí výrobce

Nejistotu vyvolávají i pochybnosti o spolehlivosti vozů. Právě proto se podnik zdráhá zbavovat starých tramvají tak rychle, jak měl v plánu. Kvůli zmíněným vadám i chybějícím finančním prostředkům teď údajně dodávky nových vozů nepřejímá.

"Podmínky smluv řešíme se Škodou. Tramvaje mají dětské nemoci a zatím i vysokou poruchovost, otázka je, do jaké míry se nám podaří dohodnout podmínky, aby pro nás byly co nejvýhodnější. Nové tramvaje jsou ohromný závazek za 2,5 miliardy ročně," uvedl šéf Dopravního podniku Vladimír Lich.

Vyrovnat se se smlouvami podle něj nebude jednoduché: jsou tvrdě nastavené, jednostranně pro Škodu. Že jsou vady jen "dětskými nemocemi", doufají i technici podniku. Přesto je situace nutí velmi pečlivě zvažovat, které ze starých tramvají nechají zcela dojezdit, čímž získají čas, u jednoho vozu asi tři měsíce.

Otazník visí i nad prodejem starých souprav. "Už jsme prodali přes 40 starých vozů. V druhé polovině roku máme v plánu prodat dalších 20 až 30, ale to záleží na tom, jak budou v provozu tramvaje 15T ForCity, jak budou docházet dodávky," řekl Milan Slunečko z Dopravního podniku.

Tramvaj pro Prahu ForCity si podle mluvčí Škody musí stejně jako jiné vozy zvyknout na provoz v ulicích města. "Každý nový výrobek, který přináší inovativní technická řešení, může vykazovat v průběhu vysoce zátěžového nasazení v provozu občasné poruchy. Ty ale neznamenají vadu výrobku," míní Černá.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video