Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní podnik přišel o miliony, ale od Rittiga žádné odškodné nechce

  1:01aktualizováno  1:01
Pražský Dopravní podnik v kauze nákupu jízdenek a prodeje kuponů v metru působí spíše jako obhájce obviněných než jako poškozený. V kauze kolem lobbisty Iva Rittiga a exředitele Martina Dvořáka přitom podnik přišel o desítky milionů korun a nyní to vypadá, že se ani nebude domáhat vzniklé škody.

Vlivný lobbista a podnikatel Ivo Rittig odchází z výslechu v souvislosti s případem někdejší šéfky kabinetu expremiéra Petra Nečase Jany Nagyové. (18. září 2013) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Z dokumentů, které dopravce dodává vyšetřovatelům jako důkazy, nejvíc těží advokáti obviněných. Právní zmocněnec podniku Petr Prchal navíc loni na podzim vyšetřovatelům překvapivě oznámil, že dopravce se ani nehodlá domáhat vzniklé škody.

Nad tímto postupem se už pozastavil i státní zástupce Adam Borgula. "Je to skutečný projev vůle poškozeného Dopravního podniku, nebo exces ze strany zmocněnce?" ptal se žalobce v dopise nového šéfa podniku Jaroslava Ďuriše.

Rozhovor s právníkem Dopravního podniku Čtěte v sobotu, 22. 2.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Podle policistů Dopravní podnik v podezřelých zakázkách přišel o desítky milionů. Pokud se o ně včas nepřihlásí, nemusí nakonec dostat nic. "Nároku se nevzdáváme, jen jej dosud nikdo včetně policie nebyl schopen vyčíslit," vysvětluje Prchal.

Firma přitom platí nemalé částky za právníka, aby hájil její zájmy. "Snažíme se dodávat vyšetřovatelům maximum informací. Vše jim poskytujeme, zpracováváme odpovědi na jejich dotazy," popisuje svou práci právní zmocněnec DPP, advokát Petr Prchal.

Dopravní firma, které byla podle vyšetřovatelů v zakázkách na nákup jízdenek a prodej kuponů způsobena škoda značného rozsahu, si Prchala najala loni. Zastupuje ji ve více kauzách, smluvní odměna činí 2 900 korun za hodinu.

Jeho práce však zatím budí u vyšetřovatelů i státních zástupců rozpaky. Loni na podzim nechal mezi důkazy ve spisu zařadit posudek ústavu Equita Consulting k zakázce na prodej kuponů v metru. Ústav zpracoval posouzení i dalších podezřelých kontraktů. Dopravce za jejich zpracování zaplatil 190 tisíc korun.

Závěr, že "nelze jednoznačně stanovit, zda vznikla újma a jaká je její případná výše", sice mnoho neosvětlil, ale hned jej začali jako vítaný argument používat obhájci obviněných manažerů a podnikatelů.

Dopravní podnik nechce "ztracené peníze" zpět

Mnohem překvapivější krok učinil zmocněnec Prchal loni 22. října, když vyšetřovatelům oznámil, že Dopravní podnik už v případu neuplatňuje nárok na náhradu škody. V tu chvíli přestalo být zcela jasné, zda se firma dál cítí být poškozená a bude případně někdy chtít "ztracené peníze" zpět .

Státní zástupce Adam Borgula proto poslal dotaz novému šéfovi podniku Jaroslavu Ďurišovi: "Jedná se o skutečný projev vůle poškozeného DPP, nebo jde o exces ze strany zmocněnce?"

Také tohoto dopisu se hbitě chopili obhájci. Advokátka jednoho z obviněných Petra Lamková kvůli němu podala ministryni spravedlnosti stížnost na Borgulu. Státního zástupce v něm mimo jiné obvinila z nátlaku na vedení DP.

Podle právníků oslovených MF DNES přitom není žádný důvod, aby se Dopravní podnik o možnou škodu už nyní nepřihlásil. A to i v případě, že její výši zatím nikdo přesně nevyčíslil. Sám Prchal před čtyřmi lety napsal analýzu, v níž nabádá, aby poškozené instituce s uplatněním nároku na vyplacení škody neotálely, protože může dojít k jeho promlčení.

Podle Prchala však nyní DP neotálí. "Dokud nezačne hlavní líčení u soudu, prodleva nehrozí," říká.

Nemyslí si ani, že by materiály, které dopravce dodal vyšetřovatelům, nahrávaly lidem, kteří jej podle policie připravili o peníze. "Nevím, jestli to jejich obhájcům pomáhá. DP jde především o to, aby se zjistilo, zda skutečně docházelo k nějaké trestné činnosti, a pokud ano, tak samozřejmě bude vymáhat škodu," uvedl.

Obvinění mají v Dopravním podniku stále vazby, míní policie

Kolik celkem už za právní služby Prchalovi zaplatil, dopravce nezveřejnil. Do loňského července si na stejnou práci najímal advokáta Daniela Prouzu. Ten si podle faktur, které má MF DNES k dispozici, za tři měsíce práce naúčtoval téměř 740 tisíc korun.

Prouzu určilo vedení podniku svým zaměstnancům, kteří byli předvoláváni k výslechům na policii, jako jejich právního zástupce. Prouza kvůli svému angažmá čelil i trestnímu oznámení. Spolupráci s Dopravním podnikem ukončil oficiálně ze zdravotních důvodů.

"Doprovázel na výslech skoro každého zaměstnance Dopravního podniku. Žádné rady jim neposkytoval. Spíš to působilo dojmem, že je především kontroluje," řekl MF DNES pod podmínkou anonymity jeden z vyšetřovatelů.

Ti si nepředvídatelné chování Dopravního podniku v kauze jízdenek a kuponů vysvětlují vazbami, které ve firmě obvinění stále mají, ačkoliv se tu vystřídalo už několik ředitelů a mění se i další manažeři, letité struktury rozbité nejsou.
Jsou tu i lidé na klíčových postech, kteří jsou spjatí s érou Martina Dvořáka. Například jeho pravá ruka zůstává v Dopravním podniku dodnes - jde o šéfku kanceláře generálního ředitele Danielu Pětníkovou, ale také třeba o ekonomickou ředitelku Magdalenu Češkovou.

Podívejte se, jak Ivo Rittig po obvinění odcházel z budovy policie:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.