Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za nárůst nehod v létě může únava i euforie, říká šéf dopravní policie

  13:00aktualizováno  13:00
Nedostatečná pozornost při řízení a nedodržení bezpečné vzdálenosti. To jsou nejčastější příčiny dopravních nehod v červenci a srpnu. Svůj podíl na tom neslo i teplé počasí a rychlejší únava řidičů. „To všechno spolu nese velká rizika,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. (28.3.2014) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Celkem za prázdninové měsíce řešili policisté 16 102 nehod, při kterých zemřelo 150 lidí. To je o sedm procent víc než loni. Dalších 564 lidí se těžce zranilo, uvedli zástupci policie na pondělní tiskové konferenci. Na důvody nárůstu nehod v létě jsme se zeptali šéfa dopravní policie Tomáše Lercha.

Proč jsou silnice o prázdninách rizikovější než po zbytek roku?
Prázdniny jsou opravdu velmi specifické. Zaprvé tím, že je hodně slunných, teplých dnů, a klimatické podmínky výrazně ovlivňují bezpečnost provozu, a také že prázdniny jsou spojené s cestováním. Nároky na řidiče jsou vyšší, krátkodobě dochází k větší intenzitě na významných silničních tazích v turisticky významných oblastech. To všechno spolu nese velká rizika. K tomu přistupuje i jakási letní euforie, kdy řidiči jsou méně soustředění, a bohužel je letní období spojeno i s vyšším požíváním alkoholu.

Jak ovlivnilo počet nehod extrémně teplé léto?
Vysoké teploty způsobují únavu řidiče, který snadněji přestane vnímat některé podněty ze silničního provozu. Může dojít k tomu, že přehlédne jiné vozidlo anebo vlivem únavy přejede do protisměru. Čelní střet bývá velmi fatální. Ostré sluníčko způsobuje, že dochází k přehlédnutí chodce nebo cyklisty, a opět nedání přednosti má zásadní následky.

O prázdninách bohužel stoupl počet usmrcených chodců. Někdy se na nehodě sami podíleli. Jak?
Chodci sami zapříčinili letos bezmála osm set dopravních nehod, při kterých bylo usmrceno dvanáct chodců. Je to o pět víc než v loňském roce. Ukazuje to i na neodpovědné chování chodců. Za uplynulé období jsme zaznamenali i spoustu naprosto zbytečných nehod, při kterých si chodec lehl na vozovku, ať už vlivem únavy, nebo stavu, do kterého se přivedl požitím alkoholického nápoje. Za snížené viditelnosti má řidič velmi krátkou dobu na to, aby reagoval, a opět jsou následky tragické. Poslední takovou nehodu jsme zaznamenali o uplynulém víkendu.

Jsou postižitelní i řidiči, kteří páchají přestupky, ale nezpůsobí nehodu? Mám na mysli například nebezpečné předjíždění, nedodržení vzdálenosti a podobně...
Policie cílí především na ty přestupky, jejichž následkem bývají závažné dopravní nehody. Kontrolujeme zejména dodržování rychlostních limitů, způsob jízdy, a samozřejmě i nebezpečné předjíždění bývá příčinou velmi závažných dopravních nehod. Jsou to oblasti, kam cílíme náš dohled a o kterých se dnes bavíme s ministerstvem dopravy, a kde by zpřísnění sankcí mělo být odstrašující.

Jaké oblasti to jsou?
V současné době se bavíme o změně legislativy, o zvýšení sankcí za ty nejzávažnější přestupky, jako je nerespektování červeného signálu Stůj, ať už na křižovatce nebo na železničním přejezdu, nebezpečné předjíždění a výrazné porušení stanovených rychlostních limitů.

Dopravní nehody o prázdninách
Celkový počet16 102
Usmrcené osoby150
Těžce zranění564
Lehce zranění5 091
Škoda> 980 mil. Kč
Alkohol nad 1,51 promile589

Zdroj: Policie ČR

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.