Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní kolaps má dohru

  17:23aktualizováno  17:23
Brno - Kolaps hromadné dopravy v brněnské České ulici, který nastal v úterý 11. prosince, způsobil ostrý střet mezi brněnským dopravním podnikem a městskou policií. Dopravní podnik opakovaně obvinil strážníky, že zbytečně zdržovali další provoz hromadné dopravy. Proto se údajně kolaps prodloužil až na třicet minut. Městská policie naopak upozornila, že chtěli dispečeři dopravního podniku obnovit dopravu, přestože nehodu policie dostatečně nevyřešila.

Zhruba třicetiminutové totální zastavení tramvají v dopravním uzlu v České ulici způsobila srážka tramvaje a chodkyně.

U nehody se objevila prezidentova kolona
Dispečeři dopravního podniku celou nehodu zaznamenali na kameru a dohodli se s dopravní policií, že mohou tramvaje stojící již v dlouhé koloně opět vyjet. V tu chvíli se však na místě objevila městská policie. Dostala pokyn od nedaleko stojících policistů, kteří zde zrovna zajišťovali hladký průjezd kolony automobilů s Václavem Havlem, aby u nehody asistovali a počkali na příjezd dopravní policie.

Zdánlivě nezávažný konflikt ovšem poukázal na důležitý fakt: při nehodě chyběla koordinace mezi policií, strážníky i dopravním podnikem.

"Přestože jsme měli souhlas dispečera dopravních nehod, strážníci po nehodně nepovolili, aby začaly tramvaje zase jezdit. Městskou policii snad k případu ani nikdo nevolal. Odjezd tramvají povolil i operační důstojník policie. Jsme dotčeni tím, jak strážníci situaci popisují," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová, podle níž doplatili na jednání strážníků hlavně cestující.

Strážníci jsou proti
Městská policie s výkladem dopraváků nesouhlasí. Podle svých slov musela zajistit, aby byl případ vyšetřen podle zákona a zabránit, aby se daly tramvaje před vyšetřením nehody do pohybu.

"Česká ulice je pro hromadnou dopravu velmi důležitá, takže se nedivím, že chtěl dopravní podnik celou záležitost urychlit. Velice se podivujeme tomu, proč se ale dopraváci nad popisem svého jednání tak rozčilují. Nedivil bych se, kdyby nakonec tvrdili, že chodkyni srazilo auto strážníků. Postup šetření nehody je stanoven zákonem a my jsme dostali od policie, jež zajišťovala průjezd prezidentské kolony, pokyn k asistenci u nehody do té doby, dokud nepřijede dopravní policie," řekl mluvčí strážníků Vít Cvrček.

Vázla komunikace
Za rozdílnou interpretací městské policie i dopraváků stojí špatná komunikace. Dopravní podnik totiž nahlásil nehodu oddělení dopravní policie, která odjezd tramvají po zaregistrování nehody dispečery povolila. Strážníci zase vycházeli z pokynu policie, kteří opodál zajišťovali dopravu kvůli návštěvě prezidenta Havla.

"Policisté z dopravních nehod nevěděli, že strážníci řeší situaci také. Městská policie nás ale mohla kontaktovat a řešení nemuselo trvat půl hodiny, ale deset sekund," řekl mluvčí brněnského policejního ředitelství Mojmír Popp.

Strážníci nemají na dopravní oddělení přímé spojení vysílačkou a informační středisko policie jim o nehodě nic nesdělilo. "Lepší koordinace měla v tomto případě být. U jiných nehod ale spolupráce funguje," připustil mluvčí strážníků Vít Cvrček.

Černé dopoledne hromadné dopravy
Černé dopoledne brněnské hromadné dopravy. Tak by se dala charakterizovat ochromená přeprava brněnských cestujících mezi osmou a jedenáctou hodinou v úterý 11. prosince. Za tuto dobu totiž musel dopravní podnik řešit dva větší kolapsy, za něž lidé zaplatili i hodinovým zpožděním při cestě do práce.

První nepříjemnost se stala patnáct minut po osmé hodině ráno na bývalé konečné tramvaje v Brně-Bohunicích. Služební vůz, jež naštěstí nevezl žádné pasažéry, při vjezdu na kolejovou smyčku vykolejil a zablokoval cestu dalším tramvajím. Bez tramvajového spojení tak v ranní špičce zůstala nejenom část sídliště Bohunice, ale i celý Starý Lískovec. Tramvajové zastávky byly již za několik minut plné lidí.

"Co se zase děje? Už dvacet minut nejela v žádném směru jediná tramvaj. To je ale kultura cestování," rozčiloval se na zastávce ve Starém Lískovci muž.

Místo tramvají autobusy
Mezitím tramvajové koleje zapadaly sněhem. Zhruba po patnácti minutách začaly touto brněnskou čtvrtí jezdit místo tramvají náhradní autobusy. Cestující na zastávkách však nikdo neupozornil a tak mnozí dále marně čekali na tramvaj.

Náhradní autobusy pak byly přecpané lidmi a někteří cestující jakýkoliv pokus o jízdu již předem vzdali. Vidět byly maminky s kočárky, které raději čekaly na to, až začne doprava opět normálně fungovat. Dočkaly se však až kolem půl desáté, tedy více jak hodinu po přerušení běžných linek.

Na tramvaj lidé čekali hodinu
Ještě hůře však dopadli lidé cestující ze zastávek Nové Sady a z ulice Vsetínské. Do těchto míst totiž náhradní autobusy vůbec nedorazily a proto museli cestující čekat více jak hodinu na obnovené tramvajové spojení.

Zatímco se po ranním kolapsu v Brně-Bohunicích dostávaly do normálu tramvajové linky číslo pět a osm, postihl cestující další kolaps. Tentokrát přímo v centru veškeré hromadné dopravy v Brně - v České ulici. Zde tramvaj srazila ženu. Doprava se tak za několik hodin zastavila podruhé.

Další zmatky
Přestože chtěli dopraváci situaci řešit co nejrychleji, způsobili svým jednáním ještě další zmatky navíc. Dopravní dispečink totiž chtěl po nehodě obnovit provoz tramvají, aniž by nechal nešťastnou událost prošetřit policii. "Doprava v České ulici stála půl hodiny. Podle dispečerů ji ale zdržovala městská policie," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Strážníci však míní, že dispečeři chtěli řešit situaci bez toho, aby počkali na policii. "Policie, která zajišťovala průjezdnost kvůli návštěvě prezidenta, musela zavolat příslušníky dopravní policie. Dopravní podnik na ně však nechtěl čekat a proto jsme museli zabránit tomu, aby začaly tramvaje před vyšetřením události zase jezdit," uvedl mluvčí strážníků Vít Cvrček.

Nehodu v České ulici pocítili cestující ještě před polednem. Například v Brně-Králově poli jezdily tramvaje jen jedním směrem a lidé čekali na obvyklé spojení i dvacet minut.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Zájemci o Hrad prozradili, jaké by chtěli pravomoci. Ohodnoťte odpovědi

Má hlava státu v Česku adekvátní množství pravomocí? Měly by jí přibýt? A o čem by prezident rozhodovat neměl? V šestém kole projektu Otázka pro prezidenta se...  celý článek

Inzerce TOP 09 na titulní straně pražského deníku Metro (17. října 2017)
TOP 09 varuje v závěru kampaně fiktivními zprávami o Klausovi i Babišovi

Přesvědčit voliče ještě na poslední chvíli fiktivními zprávami o soupeřích se rozhodla opoziční TOP 09. A tak si v Praze čtenáři deníku Metro mohli v úterý na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.