Na silnici II/610 v Brandýse nad Labem některé z reklamních cedulí zakrývají dopravní značky.

Na silnici II/610 v Brandýse nad Labem některé z reklamních cedulí zakrývají dopravní značky. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Dopravní experti mapovali křižovatky, kvůli špatným značkám se ztratili

  • 54
Nejen hustota dopravy a kvalita silnic, ale také dopravní značení je jedním z největších problémů středočeských silnic. Leckde je tak špatné, že řidiči bloudí. Značky buď chybějí, nebo se navzájem překrývají. Při mapování nebezpečných křižovatek se ztratili i Odborníci z ČVUT. Podle nich je to i chyba cestmistrů ze Správy a údržby silnic.

"Značení ve středních Čechách je velký oříšek. Se studenty jsme projížděli silnici od obce Zdiby a najednou jsme se ocitli u kruhového objezdu, přitom jsme si vůbec nevšimli značky. Byla totiž překrytá křovím," popsal zkušenost Josef Kocourek z ČVUT, který pro Středočeský kraj zpracovává mapu nejrizikovějších míst.

"Studenti jsou z Děčínska, neznají to tu, a tak nevěděli, kde odbočit na Prahu, navigaci jsme měli vypnutou. Tyto situace natáčíme, fotíme si místa, jezdíme z jedné i z druhé strany," doplnil Kocourek.

Podle něj mají takovou povinnost cestmistrovství ze Správy a údržby silnic (SÚS), která se starají o silnice druhých a třetích tříd. "Inspekci, kterou děláme, si mají dělat správy silnic samy, ale nemají to určené ze zákona," řekl Kocourek.

Problémy na silnici

Brandýs n. L. - silnice II/610
- reklamní poutače překrývají značky
Zdiby - II/608
- před kruhovým objezdem zakrývá značku křoví
Před Neratovicemi - II/101
- z jedné strany chybí informační tabule na Novou Ves

Uvedena jsou některá zjištění skupiny odborníků z Dopravní fakulty ČVUT. S inspekcí začali v září 2009, skončí v prosinci 2010. Zaměřili se na okolí Prahy, na jaře budou pokračovat dál od Prahy.

Chce jim nyní ukázat, jak řešit situaci na silnicích, jak hledat nejhorší místa a jejich řešení. "Chceme to rozpitvat natolik, že oni musí vědět, zda by křižovatce pomohl kruhový objezd, jak ho změřit, jaké jsou varianty," vysvětlil Kocourek.

SÚS se brání, kraj prý objíždějí dvakrát do měsíce. "Silnice cestmistři objíždějí, ale dopravní značky schvaluje odbor dopravy nebo policie," reagoval Vladimír Buchar, provozní náměstek správy v Mnichově Hradišti. "Nemáme oprávnění odstraňovat nebo doplňovat značky. Když je nějaká závada, tak na ni upozorníme. Rozhodnutí, zda a kam se umístí, není na nás," dodal.

Pokud však značky chybějí, je to nebezpečné. Třeba před Neratovicemi na silnici 101 je umístěna směrová cedule na Novou Ves, ale v opačném směru není. "Jsou to drobnosti, ale pro řidiče, který to místo nezná, jsou klíčové," upozornil Kocourek.

"Když řidič neví, zda má odbočit, začne dělat v křižovatce manévry a to je nebezpečné. Ale když se stane nehoda, tak se řeší, co tam dělal, ale už ne, co bylo příčinou," doplnil. Na středočeských silnicích podle něj chybějí i vodicí čáry či sloupky s odrazkami. "Sloupky hrají ve tmě důležitou roli. Cestáři sice říkají, že je lidé kradou, ale na některých místech je vidět, že tam nikdy ani nebyly," upozornil Kocourek.

Některé své závěry už odborníci z Dopravní fakulty ČVUT předali Správě a údržbě silnic. Pokud jde pouze o snadné řešení, jako je výměna značek, prostříhání keřů či namalování vodicí čáry, mohly by být změny vidět už na jaře.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video