"Značení ve středních Čechách je velký oříšek. Se studenty jsme projížděli silnici od obce Zdiby a najednou jsme se ocitli u kruhového objezdu, přitom jsme si vůbec nevšimli značky. Byla totiž překrytá křovím," popsal zkušenost Josef Kocourek z ČVUT, který pro Středočeský kraj zpracovává mapu nejrizikovějších míst.
"Studenti jsou z Děčínska, neznají to tu, a tak nevěděli, kde odbočit na Prahu, navigaci jsme měli vypnutou. Tyto situace natáčíme, fotíme si místa, jezdíme z jedné i z druhé strany," doplnil Kocourek.
Podle něj mají takovou povinnost cestmistrovství ze Správy a údržby silnic (SÚS), která se starají o silnice druhých a třetích tříd. "Inspekci, kterou děláme, si mají dělat správy silnic samy, ale nemají to určené ze zákona," řekl Kocourek.
Problémy na silniciBrandýs n. L. - silnice II/610 Uvedena jsou některá zjištění skupiny odborníků z Dopravní fakulty ČVUT. S inspekcí začali v září 2009, skončí v prosinci 2010. Zaměřili se na okolí Prahy, na jaře budou pokračovat dál od Prahy. |
SÚS se brání, kraj prý objíždějí dvakrát do měsíce. "Silnice cestmistři objíždějí, ale dopravní značky schvaluje odbor dopravy nebo policie," reagoval Vladimír Buchar, provozní náměstek správy v Mnichově Hradišti. "Nemáme oprávnění odstraňovat nebo doplňovat značky. Když je nějaká závada, tak na ni upozorníme. Rozhodnutí, zda a kam se umístí, není na nás," dodal.
Pokud však značky chybějí, je to nebezpečné. Třeba před Neratovicemi na silnici 101 je umístěna směrová cedule na Novou Ves, ale v opačném směru není. "Jsou to drobnosti, ale pro řidiče, který to místo nezná, jsou klíčové," upozornil Kocourek.
"Když řidič neví, zda má odbočit, začne dělat v křižovatce manévry a to je nebezpečné. Ale když se stane nehoda, tak se řeší, co tam dělal, ale už ne, co bylo příčinou," doplnil. Na středočeských silnicích podle něj chybějí i vodicí čáry či sloupky s odrazkami. "Sloupky hrají ve tmě důležitou roli. Cestáři sice říkají, že je lidé kradou, ale na některých místech je vidět, že tam nikdy ani nebyly," upozornil Kocourek.
Některé své závěry už odborníci z Dopravní fakulty ČVUT předali Správě a údržbě silnic. Pokud jde pouze o snadné řešení, jako je výměna značek, prostříhání keřů či namalování vodicí čáry, mohly by být změny vidět už na jaře.