Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní chaos v metropoli krotí strážníci už devadesát let

  13:31aktualizováno  13:31
Ve středu to bude přesně devadesát let, co na křižovatku vstoupil první strážník s obuškem a jednoduchými posunky začal řídit houstnoucí dopravu ve městě. Motoristé se tehdy často poprali s kočími, přecházelo se kdekoli. Práci strážníkům ulehčil až první semafor, ten jim pomáhá od roku 1927.

První pražský dopravní strážník v roce 1939 na křižovatce ulic Rytířská a Na Můstku | foto: ČTK

Bylo pošmourné ráno 2. září 1919, když se na křižovatce v dolní části Václavského náměstí objevil nezvykle oblečený strážník. Kolem něj se hned srotil dav zvědavců. "Měl na sobě nový stejnokroj modročerné barvy s typickou přilbicí. V ruce držel gumový obušek," popisuje policista a člen historického spolku četníků Jan Holub.

Obušek připomněl cukrovinku

S prvním strážníkem řídícím městskou dopravu se pojí i slangový název pro obušek - pendrek. O přirovnání k tradiční pouťové cukrovince, které se v průběhu let nečekaně ustálilo, se před devadesáti lety postaral jeden ze zvědavců postávajících u křižovatky. Stačilo, aby poznámku o pendreku párkrát utrousil v davu.

Od té doby se mezi lidmi jinak než pendrek obušku téměř neřekne.
Důvod, proč se zprvu asi na pět nejrušnějších křižovatek v metropoli postavili strážníci, byl jednoduchý.

Doprava začínala houstnout a určitá anarchie na silnicích se stávala čím dál více nebezpečnou. "Po 28. říjnu 1918 se Praha stala hlavním městem. Do té doby byla provinčním a provoz tomu odpovídal. Tehdejší vrchní inspektor stráže bezpečnosti proto vydal rozkaz ke zřízení zvláštního oddělení dopravní policie," vypráví Holub.

Kočí se rvali s motoristy

Nedá se říci, že by obyvatelstvo mělo k regulovčíkům zrovna úctu. "Souviselo to s tehdejším obdobím uvolnění a svobody. Lidé si na silnici dělali prakticky, co chtěli, vstupovali do vozovky a podobně," dodává Holub.

Rvačky mezi kočími a motoristy prý nebyly nic neobvyklého. Práci regulovčíkům trochu ulehčil až rok 1927, kdy na křižovatce na Masarykově nádraží vyrostl první ručně ovládaný semafor. "Traduje se, že první služba pobíhala mezi auty a vysvětlovala, co je to za novinku," říká Holub.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.