Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní chaos v metropoli krotí strážníci už devadesát let

  13:31aktualizováno  13:31
Ve středu to bude přesně devadesát let, co na křižovatku vstoupil první strážník s obuškem a jednoduchými posunky začal řídit houstnoucí dopravu ve městě. Motoristé se tehdy často poprali s kočími, přecházelo se kdekoli. Práci strážníkům ulehčil až první semafor, ten jim pomáhá od roku 1927.

První pražský dopravní strážník v roce 1939 na křižovatce ulic Rytířská a Na Můstku | foto: ČTK

Bylo pošmourné ráno 2. září 1919, když se na křižovatce v dolní části Václavského náměstí objevil nezvykle oblečený strážník. Kolem něj se hned srotil dav zvědavců. "Měl na sobě nový stejnokroj modročerné barvy s typickou přilbicí. V ruce držel gumový obušek," popisuje policista a člen historického spolku četníků Jan Holub.

Obušek připomněl cukrovinku

S prvním strážníkem řídícím městskou dopravu se pojí i slangový název pro obušek - pendrek. O přirovnání k tradiční pouťové cukrovince, které se v průběhu let nečekaně ustálilo, se před devadesáti lety postaral jeden ze zvědavců postávajících u křižovatky. Stačilo, aby poznámku o pendreku párkrát utrousil v davu.

Od té doby se mezi lidmi jinak než pendrek obušku téměř neřekne.
Důvod, proč se zprvu asi na pět nejrušnějších křižovatek v metropoli postavili strážníci, byl jednoduchý.

Doprava začínala houstnout a určitá anarchie na silnicích se stávala čím dál více nebezpečnou. "Po 28. říjnu 1918 se Praha stala hlavním městem. Do té doby byla provinčním a provoz tomu odpovídal. Tehdejší vrchní inspektor stráže bezpečnosti proto vydal rozkaz ke zřízení zvláštního oddělení dopravní policie," vypráví Holub.

Kočí se rvali s motoristy

Nedá se říci, že by obyvatelstvo mělo k regulovčíkům zrovna úctu. "Souviselo to s tehdejším obdobím uvolnění a svobody. Lidé si na silnici dělali prakticky, co chtěli, vstupovali do vozovky a podobně," dodává Holub.

Rvačky mezi kočími a motoristy prý nebyly nic neobvyklého. Práci regulovčíkům trochu ulehčil až rok 1927, kdy na křižovatce na Masarykově nádraží vyrostl první ručně ovládaný semafor. "Traduje se, že první služba pobíhala mezi auty a vysvětlovala, co je to za novinku," říká Holub.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sociální demokraté se v sobotu večer při sledování volebních výsledků zamkli v...
ČSSD zažila knock-out, řekl Zimola. Bývalý hejtman může začít stoupat

Po rozpadu krajské koalice se vzdal hejtmanského křesla, vedení strany ho nechalo vyškrtnout z kandidátky pro volby do Sněmovny. Část lídrů ČSSD kvitovala, že...  celý článek

Satelitní pohled na vepřín v Letech na Písecku
Vláda oznámila cenu za vepřín v Letech, stát ho koupí za 450 milionů

Za odkoupení vepřína v Letech na Písecku, který stojí na místě bývalého koncentračního tábora pro Romy, stát zaplatí zhruba 450 milionů včetně daně z přidané...  celý článek

Bývalá místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková z ČSSD.
Gajdůšková se vrací do vysoké politiky.. Lidé nepochopili naše hesla, říká

Přes volební mizérii ČSSD zažívá Alena Gajdůšková velký návrat do vysoké politiky. Bývalá senátorka přeskočila z druhého místa kandidátky ve Zlínském kraji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.