Dopravci rozkládají ve Francii vládní koalici

Už pátý den trvající blokáda rafinérií ve Francii rychle překročila rámec běžného sociálního konfliktu a přerostla v těžkou politickou krizi pro levicovou vládu premiéra Lionela Jospina. Země je ochromena nedostatkem pohonných hmot, konflikt se rozšířil i do Británie a panují obavy, že protesty by mohly nastat i v jiných evropských státech. Zelení, Jospinovi spojenci v koalici, jsou silně nespokojení. Aby toho nebylo pro Jospina málo, EU obviňuje Francii z porušení zákona o volném pohybu zboží a lidí.

Jospinova koalice prochází těžkou krizí
Středeční vládní návrh na snížení daně z nafty, vztahující se pouze na soukromé majitele aut, znepokojil nejen silniční dopravce, ale i koaliční stranu Zelených. Ti považují návrh za ústup od boje se znečišťováním životního prostředí a porušení slova daného v koaliční dohodě. Ministryně životního prostředí Dominique Voynetová sice zatím nemíní podat demisi, ale opakovaně vyjádřila hlubokou nespokojenost.

Přitom zatím uplynulo jen několik dnů od doby, kdy podal demisi ministr vnitra Jean-Pierre Chevenement ze strany Hnutí občanů kvůli nesouhlasu s ústupky vlády Korsice, která usiluje o nezávislost. Pokud by odešla i Voynetová a Zelení, zůstali by Jospinovi socialisté v koalici de facto jen s komunisty.

Jospinovou chybou byl ústupek rybářům
Jospin se nyní ocitl pod palbou kritiky za to, že ustoupil minulý týden rybářům, kteří se kompenzace nárůstu cen benzínu domohli a jejichž úspěch tak poté inspiroval dopravce. "Copak nebylo zřejmé, že ústupkem rybářům se jen posílí rozhořčení dopravců?" napsal pravicový list Le Figaro.

"Bylo přece jasné, že po rybářích budou následovat dopravci a další," přizvukuje levicový Libération a dodává: "Ať již to bylo špatné zvládnutí situace nebo sázka, která nevyšla, vláda se každopádně dostala do vlastní pasti."

Gayssot je mužem číslo 1 ve francouzské krizi
Jospin přehodil řešení krize na ministra dopravy Gayssota, jemuž se už jednou podařilo vyřešit krizi s dopravci v roce 1997. Nyní má ale situaci těžší, protože jedná přímo s šéfy dopravců.

Jeho zatím jediný úspěch - ústupek o nižším zdanění nafty - však ještě více pobouřil  Zelené, kteří už předtím nesouhlasili s vládním návrhem zohledňující na daních soukromé majitele aut. A nabízený kompromis stejně kýžené ovoce nepřinesl. Dopravci vyzvali k pokračování v protestech. Posléze se k nim připojili farmáři, taxikáři a další.

Na to Jospin zareagoval tím, že se odmítl s dopravci více bavit. Tečka.

"Jospin chce ukázat, že jeho postavení neslábne," píše Figaro. "Chvályhodný postoj, situace je ale riskantní. Vzhledem k tomu, že vláda nedala jasně najevo své záměry, připustila vznik nabalující koule, která může strhnout lavinu," uzavírá list.

Evropská komise tlačí na Francii, aby udělala hodně rychle pořádek
Evropská komise vyslovila ve čtvrtek silné znepokojení s napjatou situací ve Francii a dala jí lhůtu 24 hodin, aby podrobně vysvětlila všechny konkrétní kroky, které podniká k zastavení krize. Zároveň upozornila, že Francie porušuje zákon o volném pohybu zboží a lidí.  

Výsledky jednání Gayssota a dvou největších asociací dopravců zatím přinesla jediný úspěch. Francouzská Národní federace silniční dopravy (FNTR), největší sdružení dopravců, kteří protestují proti vysokým cenám pohonných hmot, vyzvala své členy k ukončení blokády ropných rafinérií.

Další organizace dopravců - UNOSTRA - ale oznámila, že její členové nejspíše budou chtít v protestu, který trvá už pět dnů, pokračovat, dokud nedosáhnou snížení daně z motorové nafty pro nákladní automobily o 20 procent. Zároveň ale sdělila, že ještě v pátek bude o svém stanovisku informovat přesněji.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video