AKTUÁLNÍ ČLÁNEK:
Silničáře překvapil mrznoucí déšť a vítr
Jakmile začne intenzivně sněžit, kamiony mnohdy kvůli klouzavému povrchu nevyjedou do kopce. Tvoří se mnohakilometrové kolony, musejí zasahovat hasiči a vyprošťovat uvízlé vozy.
V hlasování iDNES se 3812 čtenářů vyjádřilo pro zavedení povinných zimních pneumatik u kamionů. Nesouhlasilo pouze sto dva čtenářů. (stav 8.1. ve 21:00) - více zde
Bezpečnost by se zvýšila
"Používání zimních pneumatik u kamionů a autobusů by jistě přispělo k větší bezpečnosti provozu," potvrdil iDNES Karel Pospíšil z Ústředního automoto klubu (ÚAMK).
"To by určitě bezpečnost zvýšilo. Pokud bychom ale přinutili řidiče je opravdu používat," souhlasí Zdeněk Bambas, ředitel Dopravní policie ČR.
Naopak Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců nepovažuje vliv na bezpečnost za tak zásadní. "Dá se říci, že u nákladních vozidel, která stejně mohou jet maximálně osmdesát kilometrů v hodině, je bezpečnostní přínos poměrně velmi malý."
Co je a není zimní pneumatika pro kamiony |
Běžně používané gumy nesou označení M+S (mud and snow = bláto a sníh), což uvádí, že mohou být použity i v terénu a na sněhu. "Jejich vlastnosti ale nedosahují vlastností speciálních zimních pneumatik. Pro skutečné zimní pneumatiky jsou využívány speciální běhounové směsi, které mají lepší vlastnosti na vozovkách pokrytých sněhem a ledem," upřesnil Karel Langer z Barumu. Zimní pneumatika pro kamion je zcela jiným výrobkem, než pneumatika známá z osobních vozů. Podle Karla Pospíšila z ÚAMK je hlavní rozdíl v použité směsi a jiné konstrukci. "Navíc jsou to pneumatiky s inteligentním opotřebením - při zvyšujícím se opotřebení dochází ke změně charakteru dezénu ze zimního na letní," vysvětluje další z rozdílů Pospíšil. |
Dočkáme se příslušného zákona?
Dopravní policie by uzákonění povinného užívání zimních pneumatik podpořila.
"Problém by zřejmě nastal při kontrole dodržování této povinnosti, neboť neexistuje závazné a jednoznačné označení třídění pneumatik na letní, zimní či univerzální," podotkl Bambas.
Oporu v zákoně podporuje také ministerstvo dopravy. "Povinné zavedení zvažujeme, sledujeme vývoj v okolních státech," sdělila iDNES mluvčí Ludmila Roubcová.
Podobnou iniciativu sledují nákladní přepravci s rozpaky. Shodně totiž argumentují, že pokud by silničáři dělali dobře svojí práci, nebylo by zimních pneumatik pro kamiony potřeba. "Pokud silničáři dostatečně neupraví silnice, nepomohou ani zimní pneumatiky," říkají sborově.
Rozhoduje nejen bezpečnost
Významným důvodem, proč se zimní pneumatiky u kamionů dosud nestaly samozřejmostí, jsou peníze.
"Výměna pneumatik u jednoho kamionu vyjde minimálně na sto tisíc korun," nastínil náklady Karel Langer z největšího českého výrobce pneumatik, firmy Barum-Continental, podle něhož stojí univerzální i zimní druh zhruba stejně.
"Finančně to šíleně náročné není, ale samozřejmě to něco stojí," tvrdí ale Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců.
"Přezout celý kamion o pěti nápravách stojí v průměru až 170 tisíc. To máte dva a půl milionu korun u přepravce, který vlastní patnáct souprav. Za tu cenu pořídíte nový tahač," oponuje Felixovu názoru Kateřina Hanzlíková z dopravní společnosti EuroFrigo.
Její slova jsou přitom v rozporu s oficiálním stanoviskem ministerstva dopravy, které předpokládá, že většina přepravců si už ve vlastním zájmu zimní pneumatiky pořizuje.
Pneumatiky nemění ani vozy MHD
Otázka změny zimních pneumatik se však netýká pouze kamionů, ale také autobusů a trolejbusů.
"Na zimní období používáme pneumatiky s hloubkou dezénu vyšší než pět milimetrů, s nižší hloubkou obouváme na jaře a v létě. O zvláštních sadách zimních pneu neuvažujeme," řekla iDNES mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.
Nejzávažnějším důvodem je problém skladování. "Jen u autobusů by se jednalo o 2100 pneu, znamenalo by to však i značnou finanční zátěž," dodala Pohanová.
Používání zimních pneumatik je dnes častější u dálkových autobusů, které narozdíl od kamionů smějí jezdit na silnicích rychleji. "U firem, které se specializují na lyžařské zájezdy, je používání zimních pneumatik na autobusech jedině přínosem," naznačuje Martin Felix z Česmadu.
Na severu je speciální pneu potřeba
V zahraničí je situace podobná jako v Česku. Na Slovensku se sice pokusili zimní pneumatiky pro kamiony uzákonit, "reforma" ovšem zkrachovala.
Ve Skandinávii je používání zimních pneu vzhledem k drsným podmínkám naprosto běžné. Ve Finsku, Norsku i Švédsku jsou povinné.
Čeští přepravci, kteří na sever Evropy často jezdí, je proto také obouvají. "Pneumatiky měníme, je to pro nás samozřejmost, když jedeme na sever," řekl iDNES pracovník oddělení dopravy společnosti Četrans.