■ MAPA BUDOUCNOSTI:
jak bude doprava vypadat za 20 let
SPECIÁL: Budoucnost Prahy s bohatou galerií vizualizací
První část tohoto nového úseku městského okruhu, velkou křižovatku na Malovance u vyústění Strahovského tunelu, dělníci stavějí už od letoška.
Pod Prahou v tunelech
"Většina trasy mezi křižovatkami Malovanka a Troja je vedena v hloubených a ražených tunelech s napojením na místní komunikační síť v pěti mimoúrovňových křižovatkách," popsali novou komunikaci projektanti ze společnosti Satra.
V každém směru jsou naplánované dva jízdní pruhy, které se před křižovatkami rozšíří na tři. Tak je tomu dnes například v tunelu Mrázovka.
Na povrch se řidiči z nové části okruhu dostanou kromě křižovatky na Malovance u severního vyústění Strahovského tunelu také na Prašném mostě, Letné, Pelc-Tyrolce a v dolních Holešovicích.
Cena této části městského okruhu se dosud odhaduje na 25 miliard korun. Stavět se začne po několika částech v roce 2006, ovšem komplex tunelů již bude zprovozněn jako jeden celek. Zatímco dokončení této části městského okruhu je jednou z hlavních priorit rozvoje metropole, stavba dalšího pokračování okruhu v nadcházejících letech není jistá.
Celý městský okruh o délce třiatřiceti kilometrů, který má odvést dopravu z centra, tak řidiči neprojedou ani za deset let.
Úsek, který by navázal v Troji na okruh a pokračoval směrem na Balabenku, je zatím na prknech projektantů, stejně jako poslední část okruhu, která se přes Malešice napojí na Štěrboholskou radiálu, v místě dnešního zúžení u takzvaného lanového mostu.
Podle aktuálního plánu města by měla být tato poslední část okruhu dokončená až v roce 2017. "Uvažujeme však o tom, že v blízkosti lanového mostu s předstihem postavíme i druhou větev směrem na Štěrboholskou radiálu. V současné době zde totiž řidiči v tom zúženém místě jezdí jen v proudu, který bude v budoucnu určen vozidlům jedoucím směrem do centra," řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner.
Štěrboholská radiála se tak stane jednou ze sedmi hlavních spojek mezi městským a pražským okruhem. Další budou Chodovská radiála, tedy dnešní začátek dálnice D1, a Vysočanská radiála, jejíž jedna část se staví a druhá bude dokončena až okolo roku 2020. K nim bude patřit Prosecká radiála, tedy Liberecká a Cínovecká ulice, a dále Břevnovská, Radlická a Chuchelská radiála.
Za okruh se bude platit
Řidiče čeká i další změna, za průjezd okruhem zaplatí. Město podle radního Šteinera počítá s tím, že v budoucnu zavede několik stupňů mýtného. "Do centra bude zpoplatněný vjezd nejvyšší sazbou, na městském okruhu bude sazba již nižší," popsal radní Šteiner s tím, že se radnice chce v budoucnu přiklonit i k takzvanému výkonovému zpoplatnění. "Nebude se platit paušálně, ale podle systému. Čím častěji tam řidiči pojedou, tím více zaplatí," popsal radní.
Zavedení mýtného však zatím neumožňuje zákon. Na českých dálnicích se uvažuje o zavedení elektronického mýtného pro nákladní auta od roku 2007, později by měla stejným způsobem platit i osobní auta.
"Otázkou mýtného se zatím naše organizace nezabývá. Pravděpodobně však budou nad dálnicemi portály, které budou snímat údaje při průjezdu auta," popsal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.