"Při takové stavbě začnou domy vždycky mírně klesat a pracovat. Proto je prohlédne soudní znalec, aby staré závady nepadly na vinu tunelu a také aby se případné vady napravily. Pak by se nemělo nic stát," vysvětluje František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která kutá Blanku pod Letenskou plání a Stromovkou.
Pro lepší představu - když začne podloží pod domy pracovat, mohou činžové domy klesnout až o šest centimetrů. Přímo nad tunelem by to nemělo být víc než 3,5 centimetru.
Jenže takové vysvětlení místní zrovna neuklidní. Z louky uprostřed Královské obory na ně zívá dvacetimetrový kráter, do kterého teď dělníci ládují obří porce betonu. Kvůli podzemním pracím se tu propadl pořádný kus parku. - více o propadu louky čtěte zde
"Nebojím se, že se tady propadneme všichni do pekel, ale že ze Stromovky zůstane betonová šlupka, na níž poroste jen pár keřů," hartusí Radek Schulz a dál kolem Šlechtovy restaurace s dvouletou dcerou Denisou venčí černého jezevčíka.
Polák však Schulze a další Bubenečské uklidňuje: "Znovu už se to nestane."
Mezi dírou v zemi a základy domů je odhadem dvanáctimetrová vrstva břidlice. Kdežto uprostřed obory dělí tunel a trávník jen čtyři metry náplav a pak tenoučká vrstva kamene. "Dostala se tam voda a břidlice uklouzla," poznamenává mluvčí Metrostavu.
Přesto obytné domy poblíž pečlivě střeží čidla, která stavařům a projektantům ohlásí, kdyby se dělo něco nebezpečného či neobvyklého.
Podobně jako měřicí čidla funguje v okolí stavby také zastupitel Prahy 7 za Stranu zelených Ondřej Mirovský. Sleduje, aby hloubení tunelu zbytečně nezatěžovalo lidi ani životní prostředí. Od začátku tohoto týdne s nelibostí sledoval a s fotoaparátem dokumentoval, že tu dělníci budují silnici, na niž údajně neměl Metrostav stavební povolení.
"Stavební povolení jsme vydali teprve dnes," řekl ve čtvrtek Lidovým novinám Jiří Chour ze stavebního odboru radnice. Polák však firmu brání: "Je to nesmysl! Stavěli jsme části, na něž jsme povolení měli. Se zbytkem jsme čekali do čtvrtka."