ZÁKON O POBYTU VOJÁKŮ USA V ČR

Vládní návrh zákona o pobytu ozbrojených sil Spojených států amerických
na území České republiky za účelem posílení ochrany vzdušného prostoru
České republiky v době konání summitu Organizace Severoatlantické smlouvy v Praze a o změně trestního zákona. Parlament se usnesl na tomto zákoně:

ČÁST PRVNÍ

§ 1
Tento zákon upravuje právní postavení a podmínky pro pobyt ozbrojených sil Spojených států amerických na území České republiky za účelem posílení ochrany vzdušného prostoru České republiky v době konání summitu Organizace Severoatlantické smlouvy v Praze.

§ 2
Ozbrojené síly Spojených států amerických mohou na území České republiky pobývat za účelem posílení ochrany vzdušného prostoru  České republiky v době od 15. do 30. listopadu 2002, s tím, že celkový počet příslušníků ozbrojených sil Spojených států amerických v žádném okamžiku nepřekročí 250 osob.

§ 3
Právní poměry pobytu ozbrojených sil Spojených států amerických na území České republiky podle § 2 se řídí tímto zákonem a dalšími právními předpisy České republiky) a mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána ).

§ 4
(1) Ozbrojené síly Spojených států amerických se mohou po dobu od 15. do
30. listopadu 2002 podílet na zajišťování ochrany vzdušného prostoru České republiky na celém území České republiky prostřednictvím vlastních prostředků k tomuto účelu vyčleněných a umístěných na území České republiky i mimo ně.

(2) Zajišťování bezpečnosti vzdušného prostoru podle odstavce 1 zahrnuje možnost použití síly proti vzdušnému ohrožení.

(3) Prostředky ozbrojených sil Spojených států amerických vyčleněné podle odstavce 1 budou pod stálým velením orgánů Spojených států amerických.

(4) Použití síly podle odstavce 2 je možné pouze na žádost či se souhlasem ministra obrany České republiky nebo vládou pověřeného zástupce.

§ 5
(1) Příslušníky ozbrojených sil Spojených států amerických nelze trestně stíhat za jednání související s použitím síly podle § 4 odst. 2, za splnění podmínky dané § 4 odst. 4, ani je k takovému stíhání vydat orgánům jiného státu nebo je předat jinému subjektu.

(2) Škody vzniklé právnickým a fyzickým osobám v souvislosti s použitím síly podle § 4 odst. 2, za splnění podmínky dané § 4 odst. 4, uhradí Česká republika.

§ 6
(1) Nic v tomto zákoně nemůže být vykládáno jako omezení výsad, imunit a práv Spojených států amerických vyplývajících z Dohody mezi smluvními stranami Severoatlantické smlouvy o statutu jejich ozbrojených sil ) nebo jiných mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána včetně práva příslušníků ozbrojených sil Spojených států amerických na individuální nebo kolektivní sebeobranu.

 (2) Podrobné podmínky pobytu ozbrojených sil Spojených států amerických na území České republiky za účelem posílení ochrany vzdušného prostoru České republiky v době konání summitu Organizace Severoatlantické smlouvy v Praze mohou být upraveny mezinárodní smlouvou.

ČÁST DRUHÁ
ZMĚNA TRESTNÍHO ZÁKONA

 V § 20a odst. 2 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění zákona č. 175/1990 Sb. a zákona č. 290/1993 Sb., se slovo „nepřipouští“ nahrazuje slovem „stanoví“ a na konci se doplňují slova  „nebo zvláštní zákon“.

ČÁST TŘETÍ
ÚČINNOST

§ 7
(1) Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.

(2) Část první pozbývá platnosti dnem 1. prosince 2002.

D ů v o d o v á   z p r á v a
Obecná část

Konání summitu NATO v Praze ve dnech 21. a 22. listopadu 2002 je jednou z nejvýznamnějších zahraničněpolitických událostí České republiky. Je projevem uznání České republiky jako důvěryhodného a plnoprávného člena Aliance. Summit NATO má nejen velký mezinárodní význam, ale je spojen též s řadou bezpečnostních rizik, která vyžadují mimořádná bezpečnostní opatření.

Potřeba mimořádných bezpečnostních opatření je nanejvýše nutná s rozšiřujícím se terorismem zejména po událostech ze dne 11. září 2001 ve Spojených státech amerických. Vláda České republiky zajišťuje podle vlastních možností a sil bezproblémové konání summitu, bezpečnost všech hostů a také bezpečnost všech obyvatel našeho státu, chodu národního hospodářství a veřejné správy. Mimořádnou pozornost věnuje zajištění bezpečnosti vzdušného prostoru České republiky. Opatření v tomto směru jsou však ovlivněna tím, že vzdušné síly Armády České republiky v současné etapě reformy ozbrojených sil nedisponují prostředky, které by byly schopné zajistit efektivní obranu vzdušného prostoru. Prostředky, které mají vzdušné síly AČR k dispozici, jsou tvořeny protiletadlovými raketovými systémy a bojovými letadly (nadzvukové bojové letouny MiG-21MFN, podzvukové víceúčelové letouny L-159 a bojové vrtulníky Mi-24V).

Ačkoli protiletadlové raketové systémy i přes určité morální zastarání představují velmi účinný prostředek protivzdušné obrany použitelný za každého počasí, jejich nevýhodou je v době míru nevratnost rozhodnutí o jejich použití (v případě odpálení již není možno odvrátit následek a zabránit zničení cíle). Výhodou letadlových prostředků ve výzbroji AČR je jejich prostorová flexibilita (v krátké době jsou schopny plnit úkoly v různých částech vzdušného prostoru ČR) a široká škála plněných úkolů od identifikace přes poskytnutí pomoci při ztrátě orientace až k odstupňovanému použití síly. Nevýhodou jsou jejich technická omezení, z nichž nejzávažnější je neschopnost působit na vzdušné cíle v oblačnosti, která je ve středoevropském regionu v dané roční době velmi častá. Z tohoto důvodu bylo Bezpečnostní radou státu rozhodnuto požádat spojence z NATO o posílení naší obranyschopnosti pomocí jejich dokonalejších prostředků.

Na základě mandátu daného Bezpečnostní radou státu, která dne 25. června 2002 schválila materiál „Zajištění bezpečnosti vzdušného prostoru ČR v době konání summitu NATO v r. 2002“, byly dnem 10. července 2002 Ministerstvem obrany v součinnosti s Ministerstvem zahraničních věcí zahájeny rozhovory s představiteli USA o možnostech zapojení prostředků vzdušných sil USA do ochrany vzdušného prostoru ČR v průběhu summitu.

Na USA, jako individuálního člena NATO, se ČR obrátila proto, že systém protivzdušné obrany NATO (NATINADS) nelze na základě rozhodnutí vojenských orgánů NATO z května tohoto roku v rámci konceptu RENEGADE využít k efektivní obraně proti ohrožení nevojenskými prostředky, jako je např. zneužití civilního letounu k teroristickému útoku. Společné prostředky NATO lze využít pouze při hrozbě představované vojenskými prostředky. Přítomnost prostředků vzdušných sil USA v České republice je významná nejen z hlediska faktického posílení naší obranyschopnosti, ale navíc má výrazný preventivní charakter, neboť ve vztahu k potenciálním teroristům působí jako odstrašující faktor.

Nejpřirozenější formou právního rámce použití prostředků vzdušných sil USA při posílení ochrany vzdušného prostoru ČR v průběhu summitu NATO je mezinárodní smlouva, přičemž by se jednalo o tzv. smlouvu prezidentskou. Americká strana však formálně potvrdila souhlas s použitím těchto prostředků až dne 1. listopadu 2002. S ohledem na to vzniklo riziko, že se z důvodu složitých formálních procedur nutných při sjednávání mezinárodních smluv tzv. prezidentské kategorie nepodaří zajistit, aby taková smlouva vstoupila v platnost před zahájením summitu NATO. To by nasazení prostředků vzdušných sil USA vyloučilo. Česká strana z tohoto důvodu přistoupila k řešení spočívajícím v navržení zvláštního zákona, kterým by bylo stanoveno základní právní postavení a podmínky pobytu ozbrojených sil USA za účelem posílení ochrany vzdušného prostoru České republiky v době konání summitu NATO. Navrhovaný zákon zohledňuje základní zásady nasazení prostředků vzdušných sil USA, které vyplynuly z dosavadních jednání s americkou stranou, a které by byly zahrnuty do návrhu smlouvy jejíž sjednání předjímá tento zákon.

S ohledem na naléhavou potřebu z důvodu bezpečnosti České republiky se navrhuje vyhlásit stav legislativní nouze pro projednávání a přijetí předloženého zákona. Vzhledem k tomu, že schválením zákona se současně vyslovuje souhlas s pobytem cizích ozbrojených sil na území České republiky, je při jeho schvalování nezbytné postupovat v souladu s článkem 39 odst. 3 Ústavy České republiky, který vyžaduje souhlas nadpoloviční většiny všech poslanců a nadpoloviční většiny všech senátorů.

Náklady americké strany spojené s posílením bezpečnosti vzdušného prostoru České republiky ponesou Spojené státy americké bez nároku na refundaci ze strany České republiky s výjimkou stravování, ubytování a doplňování pohonných hmot, které budou hrazeny z prostředků rozpočtové kapitoly Ministerstva obrany v rámci schváleného státního rozpočtu. Prováděním navrhovaného zákona tedy nevzniknou žádné další nároky na finanční prostředky ze státního rozpočtu. Případné škody vzniklé použitím síly, které by nesla Česká republika, nelze předem odhadovat.


ZVLÁŠTNÍ ČÁST

K části I:

K § 1:
Stanoví se účel zákona.

K § 2:
Pobyt ozbrojených sil Spojených států amerických je omezen nejen časově, ale
i limitem osob. Doba je vázána na trvání summitu a s tím spojené nezbytné organizační záležitosti. Počet osob je stanoven podle předpokládaného použití vojenské techniky
a nezbytné obsluhy.

K § 3:
Základní právním předpisem pro pobyt ozbrojených sil jiných států je zákon
č. 310/1999 Sb., o pobytu ozbrojených sil jiných států na území České republiky. Tento zákon upravuje zejména oprávnění personálu cizích ozbrojených sil na našem státním území a povinnosti vojenských orgánů České republiky ve vztahu k nim. Právní postavení cizích ozbrojených sil se dále řídí mezinárodními smlouvami, s nimiž Parlament České republiky vyslovil souhlas a které byly vyhlášeny a jsou pro Českou republiku závazné. Takovouto smlouvou je v tomto případě Dohoda mezi smluvními stranami Severoatlantické smlouvy o statutu jejich ozbrojených sil (NATO – SOFA).

K § 4:
Ozbrojené síly Spojených států amerických, které by se měly podílet na ochraně našeho vzdušného prostoru, budou na našem státním území zahrnovat maximálně 15 letadel a 25 vozidel.  Zásadním problémem je použití síly proti vzdušnému ohrožení. Protože se jedná o suverenitu České republiky na vlastním státním územím, je toto použití vázáno na výslovný souhlas představitele státní moci. Zákonem se navrhuje, aby k vydání tohoto souhlasu, popřípadě žádosti byl oprávněn ministr obrany jako statutární zástupce Ministerstva obrany, které je kompetenčním zákonem odpovědné za nedotknutelnost vzdušného prostoru. Pro případ jeho eventuální indispozice nebo plnění jiných úkolů rozhodne o jiném odpovědném funkcionáři vláda.

K § 5:
Jestliže by skutečně došlo k tak závažné situaci, že by bylo nezbytné využít zákonné možnosti stanovené v předchozím ustanovení, je potřebné upravit výslovně exempci vykonavatelů rozkazu k použití síly. S použitím síly vzniká oprávněný předpoklad jak lidských, tak materiálových ztrát, za které odpovědnost by nesla Česká republika.

K § 6:
Tímto ustanovením se umožňuje podrobnosti související s pobytem ozbrojených sil Spojených států amerických na našem státním území upravit mezinárodní smlouvou; její uzavření však není podmínkou. V případě, že dojde k uzavření takové smlouvy, nepředpokládá se, že půjde o tzv. smlouvu prezidentskou.

K části II:
V souvislosti s § 5, ve kterém je zakotvena exempce vykonavatelů rozkazu k použití síly, je potřebné novelizovat § 20a trestního zákona, v jehož odstavci 2 se kromě vyhlášené mezinárodní smlouvy navrhuje odkázat i na zvláštní zákon.

K části III:

K § 7:
Navrhuje se omezená platnost části I. zákona, a to vzhledem k účelu, ke kterému je přijímán.

V Praze dne 3. listopadu 2002

Vladimír  Š p i d l a  v.r., předseda vlády
Jaroslav  T v r d í k  v.r., ministr obrany

Platné znění zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, s vyznačením navrhovaných změn

§ 17
(1) Podle zákona České republiky se posuzuje trestnost činu, který byl spáchán na území republiky.

(2) Trestný čin se považuje za spáchaný na území republiky,
a) dopustil-li se tu pachatel jednání, i když  porušení nebo ohrožení zájmu chráněného tímto zákonem nastalo nebo mělo nastat zcela nebo zčásti v cizině, nebo
b) porušil-li nebo ohrozil-li tu pachatel zájem chráněný tímto zákonem nebo měl-li tu alespoň zčásti takový následek nastat, i když se jednání dopustil v cizině.

(3) Podle zákona České republiky se posuzuje též trestnost činu, který byl spáchán mimo území republiky na palubě lodi nebo letadla, které jsou registrovány v České republice. Místo spáchání takového činu se posuzuje obdobně podle odstavce 2.

§ 18
Podle zákona České republiky se posuzuje i trestnost činu, který v cizině spáchal občan České republiky nebo osoba bez státní příslušnosti, která má na jejím území povolen trvalý pobyt.

§ 19
Podle zákona České republiky se posuzuje trestnost rozvracení republiky (§ 92), teroru (§ 93 a 93a), záškodnictví (§ 95 a 96), sabotáže (§ 97), vyzvědačství (§ 105), padělání a pozměňování peněz (§ 140), udávání padělaných a pozměněných peněz (§ 141), výroby a držení padělatelského náčiní (§ 142), útoku na státní orgán podle § 153, útoku na veřejného činitele podle § 155, genocidia (§ 259), používání zakázaného bojového prostředku a nedovoleného vedení boje (§ 262), válečné krutosti (§ 263), perzekuce obyvatelstva (§ 263a), plenění v prostoru válečných operací (§ 264), zneužívání mezinárodně uznávaných a státních znaků (§ 265) a trestného činu proti míru podle § 1 zákona č. 165/1950 Sb., na ochranu míru, i tehdy, spáchal-li takový trestný čin v cizině cizí státní příslušník nebo osoba bez státní příslušnosti, která nemá na území České republiky povolen trvalý pobyt.

§ 20
(1) Podle zákona České republiky se posuzuje trestnost činu spáchaného v cizině cizím státním příslušníkem nebo osobou bez státní příslušnosti, která nemá na území České republiky povolen trvalý pobyt, též tehdy,
a) je-li čin trestný i podle zákona účinného na území, kde byl spáchán, a
b) jestliže pachatel byl dopaden na území republiky a nebyl vydán k trestnímu stíhání cizímu státu.

(2) Pachateli však nelze uložit trest přísnější, než jaký stanoví zákon státu, na jehož území byl trestný čin spáchán.

§ 20a
(1) Trestnost činu se posuzuje podle zákona České republiky také tehdy, jestliže to stanoví vyhlášená mezinárodní  smlouva, kterou je Česká republika vázána.

(2) Ustanovení § 17 až 20 se nepoužije, jestliže to nepřipouští stanoví vyhlášená mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, nebo zvláštní zákon.

zdroj: PSP ČR

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící