Malo se před nedávnem stal ředitelem největší armádní letecké přehlídky v zemi - Czech International Air Fest, jehož sedmý ročník se uskuteční na královéhradeckém letišti počátkem září.
Cvičný vojenský letoun havaroval u obce Čejkovice jihozápadně od Chrudimi.
ád nepřežil jeho pilot - šéf bojové přípravy vzdušných sil a plukovník Generálního
štábu Armády České republiky (AČR) Ján Malo.
Delfín, který v úterý odstartoval z pardubického letiště kolem 16:00, se zřítil asi v polovině plánovaného letu, tedy zhruba po 20 minutách.
Byla to pravděpodobně technická závada, tvrdí experti
L-29 patří sice ke starším strojům, armádni piloti jej však označují jako velmi spolehlivý a jednoduchý letoun.
"Turbína může klidně nasát i ptáka aniž by to motor poškodilo. Ten letoun má pouze jednu velkou slabinu zastaralou a nevyhovující vystřelovací sedačku. Její pyropatrony vás - na rozdíl od raketových motorků u modernějších typů - z kabiny tak tak vyplyvnou. Pokud se tedy vystřelíte pod 250 metrů výšky, nemáte šanci, protože se vám neotevře padák," vysvětluje jeden ze špičkových pilotů letectva, který si ale nepřeje uvést jméno, protože se obává reakce pozůstalých.
Jiný pilot z čáslavské základny uvedl, že jedinou slabinou jinak spolehlivého stroje L-29 je zastaralá vystřelovací sedačka, která neumožňuje bezpečné opuštění kabiny, pokud stroj letí v nižší výšce než 250 metrů.
Náčelník generálního štábu Jiří Šedivý, jenž kvůli nehodě přerušil dovolenou, shrnul příčiny neštěstí do tří bodů: letoun se mohl střetnout s ptákem; mohla nastat technická závada; chyboval pilot.
"Během letu nám pilot nehlásil žádné problémy," řekl Andrlík. Komise expertů se podle náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého zaměřuje zejména na možnost technické závady, střet s ptákem, ale i chybu pilota. I když tu vzhledem k jeho velkým zkušenostem (jako vojenský pilot nalétal 2300 hodin a byl i šéfem komise, která testuje nový bitevní letoun L-159) experti téměř vylučují.
Informace o letu budou muset odborníci zkoumat především z radarových dat, neboť L-29 nemají takzvanou černou skříňku, která zaznamenává veškeré provozní údaje o letu.
Škoda na stroji činí asi jeden milion korun, přičemž celkové škody by neměly přesáhnout dva miliony.
Jednou z klíčových skutečností, která zřejmě sehrála při úterní havárii cvičného vojenského letounu L-29 Delfín důležitou roli, byla podle expertů nízká letová výška, v níž se pilot, jenž havárii nepřežil, pohyboval.
"Během letu pilot nehlásil žádné problémy," řekl Jan Andrlík, velitel pardubické letecké základny, kam proudový letoun patřil. Malá letová výška však pilotovi podle Andrlíka znemožňovala při jakékoli kolizi úspěšnou katapultáž.
Zákaz létání potrvá asi do úterý
V šechny cvičné lety armádních vzdušných sil jsou po úterní katastrofě proudového letounu L-29 Delfín, při níž zahynul jeden z nejzkušenějších armádních pilotů plukovník Jan Malo, až do odvolání za staveny.
Zákaz létání se podle mluvčího velitele letectva Petra Fajla nevztahuje na pohotovostní systém, leteckou záchrannou službu a některé dopravní lety.
Zákaz potrvá podle odhadu velitele pardubické letecké základny Jana Andrlíka (odkud havarovaný letoun pocházel) pravděpodobně do úterý.
Mysleli jsme, že je to akrobacie, říkají svědci pádu letadla
Na pád letadla upozornili místní občané nejprve hasičský záchranný sbor. "Viděla jsem, jak se letadlo začalo najednou točit kolem vlastní osy, mysleli jsme, že to byla nějaká
akrobacie, ale poté jsme slyšeli ránu a viděli mohutný kouř z pole," uvedla svědkyně nehody, Božena Vávrová z nedalekých Mladoňovic.
Očití svědci tvrdí, že pilot měl viditelné problémy s motorem. Za strojem se podle nich dlouho táhl kouř. Tato fakta nahrávají podle expertů variantě, že na katastrofě se nepodepsala pilotova chyba, nýbrž technická závada.
Na místo katastrofy byla podle mluvčího letectva Petra Fajla vyslána speciální skupina letecké záchranné a pátrací služby. Letadlo spadlo asi 150 metrů od zemědělské usedlosti. Žádnou budovu nepoškodilo.
"Zrovna jsme u dvora vypřahali vozík, když jsem si letadla všiml. Mířilo nahoru proti slunci, potom z motoru vyšlehly plameny a krátce nato spadlo do pole a explodovalo.
Spadlé elektrické dráty hrozně jiskřily," řekl Pavel Němec ze statku.
Jeho otec okamžitě běžel do domu a volal hasiče. "Ti však o nehodě už věděli," řekl.
Asi za deset minut přijeli na místo hasiči, krátce po nich policie a místo neprodyšně uzavřela. Ostrahu místa nehody po nich později převzala vojenská jednotka.
"Stroj přetrhl dráty vysokého napětí a zkrat pak zapálil unikající palivo. Požár nebyl nijak velký, oheň hořel jen v bezprostřední blízkosti trosek," řekl operační důstojník Hasičského záchranného sboru v Chrudimi Bohuslav Šulc.
Stržené dráty elektrického vedení přerušily dodávku elektrického proudu ve třech okolních vesnicích.
Hasiči museli vypnout elektrickou síť v okolí a teprve poté začali hasit. "Požár jsme likvidovali do doby, než přijela armádní zásahová jednotka," řekl operační důstojník.
Letoun těsně před pádem letěl podle svědků mimo vesnici nad obilným polem. V okolí místa nehody jsou jen pole, les a osamělé budovy.
"Letadla v těchto místech létají často, ale nikdy se nic nestalo, co si vzpomínám. Já jsem pád neviděl, ale slyšel jsem ránu. V té chvíli jsem se lekl," řekl Pavel Němec starší. "Ještě, že není sucho, jinak by shořelo celé pole," dodal zemědělec. Vojáci pak začali hlídat celé pole, kam stroj spadl.
Poruchu začali brzy po havárii opravovat pracovníci energetických závodů. "Poškozeno bylo vysoké napětí, kdy dodávku obnovíme, zatím nevíme," řekl dispečer Východočeské energetiky v Pardubicích Jiří Izák.
Přehled nehod vojenských letadel na území
Československa a České republiky od konce roku 1989
|
Vyšetřovatelé havárie zkoumají v kukuřičném poli zbytky letounu L-29 |
Pracovníci Východočeské energetiky opravují stržené dráty vysokého napětí a vrtulník záchranářů krouží v katastru obce Čejkovice, kde havaroval 1. srpna vojenský dvoumístný cvičný letoun L-29 Delfín. Pilot při havárii zahynul (2. srpna 2000). |
Mapa vyznačující místo, kde se zřítil vojenský letoun L-29. (2. srpna 2000) |