Během posledních dvou týdnů se na dálnici z Prahy do Brna stalo několik nehod, kvůli nimž byla komunikace na několik hodin zablokovaná. Policisté i silničáři tvrdí, že hlavními viníky nehod jsou právě řidiči kamionů.
Podobné tvrzení je nesmyslné a vždy mě rozčilí. Nehody kamionů jsou možná nejvíc vidět, ale rozhodně profesionální řidiči za všechny nemohou. Většina lidí si nedokáže představit, jak těžké je něco udělat se čtyřicetitunovým kamionem, když před ním někdo udělá v osobním autě "myšku" a jede přitom 150 kilometrů v hodině.
Podle mě mohou za situaci na dálnici D1 všichni neukáznění řidiči. A většinou překračují předpisy právě ti v osobních vozech.
Profesionální řidiči jsou však často kritizovaní, že nepoužívají zimní pneumatiky, a když se pak dostanou do kalamity, svůj vůz už nezvládnou.
Je pravda, že většina kamionů má univerzální pneumatiky. Je to logické, protože přejíždíme s nákladem třeba několik států, kde se počasí výrazně liší.
Osobně si myslím, že na typu pneumatik tak nezáleží, důležitější je schopnost jednotlivých řidičů nepodcenit situaci. Já když vidím, že je některý úsek nesjízdný, tak zastavím a počkám, než ho silničáři upraví. Stejně se chová většina profesionálních řidičů.
Policie chce v případě kalamity zastavovat kamiony, aby silničáři mohli dálnici Praha–Brno uklidit co nejdříve. Souhlasíte s tím?
Ano, je to dobrý nápad. Jen se bojím, že kvůli nepříliš rychlé práci silničářů budeme čekat na parkovištích ne půl hodiny, jak slibují, ale bude to mnohem déle.
Kritizujete silničáře, ale dálnice jsou kvůli kalamitě zablokované občas i v Německu či Rakousku.
To je možné. Ale moje zkušenosti s tamními silničáři jsou odlišné od těch českých. Byla jsem nedávno v Belgii a tam stačí, aby padla jedna vločka, a už jsou silničáři v terénu. To se mi v Česku nestalo.