Kyperské letadlo nebylo první, které prodělalo dramatickou ztrátu tlaku v kabině.
Totéž zažila Britka Eileen Huntová při letu na Krétu před 18 lety.
Stanici BBC sdělila, že jejich stroj, rovněž Boeing 737, tehdy zahájil prudký sestup z výše deseti kilometrů a nakonec nouzově přistál v Aténách. Všichni to přežili. Proč se totéž nepodařilo letadlu, které mířilo přes Atény do Prahy?
Poukaz na selhání běžné klimatizace a na prudký pokles tlaku v kabině podle Kierana Dalyho z britského časopisu Air Transport Intelligence nestačí k vysvětlení takové katastrofy.
Zároveň podle něj musel selhat i přívod kyslíku do kyslíkových masek, a to jak v kabině pro cestující, tak v prostoru pilotů.
"Připadá mi mimořádně neobvyklé, že se něco takového stalo velkému letadlu, jako je Boeing 737 se všemi jeho záložními systémy," konstatoval Daly.
Výrobce letadla, americký Boeing, se k příčinám katastrofy zatím nevyslovil. Jen vyjádřil soustrast pozůstalým.
Jeho vedení, stejně jako řecké a kyperské úřady, zjevně čeká na závěry expertů, kteří nyní ohledávají mrtvé cestující a zkoumají těžce poškozené černé skříňky se záznamy diskusí mezi členy posádky a pozemní stanicí.
Kyperskému rádiu a televizi však podle americké CNN během neděle volalo několik bývalých cestujících Helios Airways, kteří upozorňovali, že potíže s klimatizací byly už dříve.
V letadlech této společnosti prý bývalo nesnesitelně horko, nebo naopak tak chladno, že posádka rozdávala cestujícím přikrývky.
Slavná SMS byla podvrh
O velkém mrazu na palubě letadla mluvila i textová zpráva, kterou krátce před katastrofou údajně obdržel Řek Sotirios Voutas od svého bratrance.
Zněla: "Pilot zmodral. Loučím se, bratranče. Mrzneme." V pondělí však řecká policie Voutase zatkla s tím, že lhal a že jméno jeho bratrance není na seznamu cestujících.
Mrtví, kteří byli nalezeni v troskách letadla, však byli podle svědků opravdu zmrzlí. "Ohledání cestujících ukazuje, že byli zmrzlí na kost, což platí i pro ty, jejichž kůže byla spálena plameny po katastrofě," řekl agentuře Reuters nejmenovaný zdroj.
Ohledávači nyní zjišťují, kdy nastala jejich smrt. Není vyloučeno, že lidé na palubě zemřeli již okolo deváté hodiny ráno, kdy se s letadlem neúspěšně pokusila navázat kontakt řídící stanice v Aténách. Pak by letadlo plné mrtvých zůstávalo ve vzduchu téměř dvě hodiny.
V agenturách se ale objevila také informace, že něktěří pasažéři v době, kdy stroj padal, ještě žili.
Stroj, který už nereagoval na signály ze země, doletěl k ostrovu Kea jihovýchodně od Atén, kde podle zpráv agentur začal kroužit.
Bude nutné zjistit, zda je to dílo autopilota, který byl zapnut zřejmě již od začátku cesty. Pokud ano, pak je otázkou, proč kroužení začalo až tak daleko od letiště v Aténách, kde měl stroj přistát předtím, než by zamířil na Prahu.
Řecké úřady zatím vylučují, že by za katastrofou mohli stát teroristé. "Pravděpodobnost terorismu klesala," uvedl armádní mluvčí Gerasimos Kalpoyiannakis a poukázal na to, že řečtí piloti nedostali rozkaz k sestřelení letadla.
Stíhačky vyslané k boeingu jej jen doprovázely až do chvíle, kdy se stroj kvůli nedostatku paliva zřítil u obce Demmotikos. "Sestřelení takového letadla je absolutně vyloučené. Pořád se nechává šance pro dobrý konec," řekl k postupu řeckých úřadů bývalý velitel českých vzdušných sil Jan Vachek.
V těchto případech podle něj stíhačky doprovázejí letadla "do poslední chvíle pro případ, že by se pilot probral a potřeboval pomoc". Je to, "jako když jedou vedle sebe po dálnici dvě auta", i když v daleko vyšší rychlosti.