"Je nejvyšší čas začít diskutovat o tom, zda by se neměla reklama zaměřená na děti omezit, v některých zemích už to udělali. Sám to na nejbližším zasedání rady navrhnu," řekl MF DNES v reakci na výsledky průzkumu prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný.
Hitem mezi malými školáky a předškoláky je momentálně zmrzlina Mrož. Reklama na ni totiž běží před televizním Večerníčkem. A pro jistotu i po něm. Projít bez zastavení kolem mrazicího pultu v obchodě se rodičům nevyplácí.
Děti znají finty, jak si svého "mrože" vynutit: stejně jako ostatní zboží, které vidí v reklamách.
"Nepovolím, dokud to rodiče nekoupí," přiznalo dalších 20 procent školáků. (Dospělí jsou vůči reklamě odolnější. Že nakupují podle reklamy, přiznává jen třetina lidí.) Své o tom ví Martina Lysoňková z Jarošova u Uherského Hradiště.
Nakupování se synem pro ni bylo před pár lety noční můrou. Tehdy byla zrovna mezi dětmi hitem reklama na kindervajíčko a synovi byly teprve tři roky. "Opakovalo se to každý den. Šli jsme do obchodu a on chtěl koupit to vajíčko. Nedalo se s ním nic dělat. Když jsem ho nekoupila, tak se vztekal a křičel," vzpomíná Lysoňková.
Že je reklama zhoubou pro rodičovské peněženky, říká i matka tříleté dcery Magda Banátová ze Zlína. "Když vidím šílené reklamy mezi pohádkami a jinými pořady pro děti, utíkám pryč. Vím totiž přesně, že zase uslyším: To chci!" říká Banátová.
V obchodě je už pozdě
Psychologové už dlouho varují, že hltání reklam je pro děti stejně zhoubné jako sledování nevhodných filmů. Malé dítě totiž reklamě věří jako pohádkám. A pokud ho rodiče včas nenaučí se reklamě bránit a brát ji s rezervou, rodiče čekají vážné problémy. "Začít to řešit až v tom obchodě je pozdě. S dětmi je potřeba doma odmala mluvit. I o tom, co a proč nakupujeme a na co máme peníze," říká chrudimská dětská psycholožka Marta Kovářová.
Problém tkví podle ní i v tom, že reklamy mnohdy učí děti poroučet rodičům. "Když vidím reklamu na pojištění, která teď běží, kde malý kluk strčí otci do postele medvěda, pakmu sebere peřinu a ještě mu nařídí nechat svítit světlo a otec to jen trpně snáší, nevěřím vlastním očím. Pak není divu, že se tak děti k rodičům i chovají," podotýká Kovářová.
Pouhé vypnutí televize ve chvíli, kdy běží reklamy, není řešením. "To se jen u dítěte podnítí zvědavost a ono si už najde cestu, jak ‚zakázaný‘ pořad zhlédnout," míní Ivana Prokešová z pedagogickopsychologické poradny v pražských Modřanech.
Nejlepším řešením tak podle odborníků je, dívat se na reklamu s potomkem. A hned mu vysvětlit, že to, co vidí a slyší, nemusí být tak docela pravda.
A když přece jen na hlasitou scénu v obchodě dojde, je načase říci potomkovi jasné ne. Avšak ze všeho nejdřív by se rodič měl dítěte vyptat, proč tu věc tak moc chce. "To dítě může být pod tlakem kamarádů a tam je vysvětlování složitější než v případě, kdy zboží chce jen proto, že ho vidělo v reklamě," říká Prokešová.