Policista zastaví řidiče a dá mu dýchnout do balonku. Test prokáže, že řidič alkohol nepil.
Muž v uniformě se slušně rozloučí a pošle řidiče k nejbližší policejní stanici, aby si tam dotyčný vyzvedl peníze za vzniklou škodu.
Nepředstavitelná situace? Dnes možná. Pokud by však Sněmovnou prošel tento nápad poslance Eduarda Vávry z ODS, byla by tato situace zcela běžná.
Vávra chce svůj záměr prosadit do vládního návrhu zákona o provozu na pozemních komunikacích, který nyní leží v parlamentu.
Každý řidič, kterého by policie kontrolovala kvůli podezření, že jede opilý, a nebyla by to pravda, by se tak mohl domáhat odškodnění. "Nezpochybňuji kontroly na alkohol. Dovedu si ale představit situaci, kdy někdo kvůli zbytečné kontrole utrpí finanční ztrátu," řekl Vávra.
"Mohlo by se to stát třeba u profesionálních řidičů, kteří kvůli kontrole nestihnou dodat zboží v dohodnutém termínu," dodal.
CO TAKÉ CHTĚJÍ POSLANCI ZAVÉST NA SILNICÍCH |
- povinnost mít v zimě "zimní" pneumatiky - celoroční svícení - povinné nošení cyklistických přileb pro mladší 18 let - rychlost by mohly měřit i soukromé společnosti - kamiony v době od 6 do 20 hodin by nesměly na dálnicích a silnicích I. třídy předjíždět - řidiči, které policie zkontroluje kvůli podezření, že řídí opilí, a alkohol u nich nezjistí, by se mohli domáhat finančního odškodnění |
Nyní, když Šimonovský svůj plán, jak řešit situaci na silnicích, upravil a poslal do Sněmovny znovu, se poslanci umírnili a požadují "pouze" dvě stě změn. "Snažili jsme se do druhé verze zákona některé poslanecké návrhy zanést. Ale řekli jsme jasně, že s některými změnami nesouhlasíme. Jejich autoři to přesto zkoušejí znovu. Nevím proč," řekl Šimonovský.
Co dalšího tedy zákonodárci navrhují? Václav Votava z ČSSD například chce, aby řidiči museli v zimě používat zimní pneumatiky. Jeho stranický kolega Miroslav Kapoun naopak požaduje, aby se zrušila povinnost svítit při jízdě v zimním období.
Oba návrhy ministerstvo dopravy odmítá. Kývlo naopak na zmírnění bodového systému, který má donutit řidiče, aby jezdili slušně.
Zůstává návrh, že po získání dvanácti trestných bodů přijde člověk o řidičské oprávnění. Pokud bude naopak jezdit bez chyb, mají se mu body umazávat rychleji, než se původně počítalo – a to čtyři body za rok.
Stovky pozměňovacích návrhů mají jeden výrazný dopad. Protože je poslanci dosud nestihli projednat, posouvá se doba, kdy má novela začít platit. Šimonovský původně čekal, že to bude letos na podzim. Nyní předpokládá, se tak stane 1. ledna 2006.