Řidiči, kteří se chtěli v pondělí odpoledne dostat co nejrychleji z Prahy do Brna, měli smůlu. Pruh do moravské metropole totiž kolem poledne uzavřela na dvě hodiny policie.
U Ostrovačic na Brněnsku do sebe postupně narazilo sedm aut a lékaři museli z místa odvézt těžce zraněného osmačtyřicetiletého muže.
"Za srážku mohou řidiči, kteří nedodržovali bezpečnou vzdálenost," podotkla mluvčí jihomoravské policie Soňa Woffová.
Kamery na dálnici
Podobných nehod na nejfrekventovanější české dálnici výrazně přibývá. Loni se zde stalo o dvacet procent havárií víc než rok předtím.
Mrtvých sice při haváriích mírně ubylo, úřady však říkají, že situace na dálnici je neúnosná. Vláda už loni na podzim přijala několik opatření, která měla počet nehod na této komunikaci snížit. Především se začalo s každodenními kontrolami kamionů, na silnici jsou víc vidět i policisté.
Ukazuje se však, že to nestačí, a odborníci proto mluví o dalších změnách. Především by nejrizikovější místa na dálnici měly celý den sledovat kamery. Ty už sice na některých úsecích jsou, ale nejsou navzájem propojené. Navíc je vlastní různé úřady. A to se má změnit.
"Propojení kamer je jednou z věcí, které budeme navrhovat brzy do vlády. Všechny kamery by měly ústit v centrální dispečink," řekla Marcela Švejnohová, mluvčí ministerstva dopravy.
Ale kamery samy nic nevyřeší, byť se díky nim policisté, lékaři nebo silničáři rychleji dozvědí, kde se na dálnici stala vážná nehoda či kde je zhoršená sjízdnost.
Před rizikovými úseky se proto mají objevit proměnlivé značky, které budou na dálku řídit pracovníci dispečinku. Díky nim půjde včas z dálnice odklonit dopravu. Podobný systém funguje v řadě západoevropských států, třeba ve Velké Británii. Sledování dálnice přes kamery se líbí i krajům, kterými dálnice D1 vede.
"Je to možnost, jak zabránit nehodám. Zvažujeme, že i my se budeme na vybudování systému finančně podílet," uvedl Daniel Hanzl, mluvčí kraje Vysočina.
Kamery nejsou tím jediným, co má počet nehod snížit. Další možnosti jsou však mnohem nákladnější. Odborníci například navrhují, aby se v některých místech současná dálnice rozšířila o další dva pruhy, jak se to již podařilo na výjezdu z hlavního města.
"Počítáme, že dálnici na šest pruhů rozšíříme i u Brna. Je to však zatím jen úvaha," řekl Tomáš Dočekal z brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Postavení jednoho kilometru dálnice stojí v průměru kolem čtyř set milionů korun. V případě rozšíření by byla částka zhruba poloviční.
Další možnost, jak snížit riziko nehod, je odvést z brněnské dálnice část aut na sever. Tento plán je však ještě dražší. Počítá totiž s dobudováním dálnice z Prahy do Hradce Králové a Trutnova. Stavba však postupuje pomalu, z plánovaných 154 kilometrů zatím funguje jen dvaačtyřicet.