Cena za toto prosté konstatování je však velká. Jen loni například zemřelo kvůli rychlosti aut 461 lidí. Počet těžce zraněných jde do stovek.
Ministr dopravy Milan Šimonovský i Bambas shodně prohlašují: Takhle to dál nejde. A přidávají se k nim i starostové, například Stanislava Chumanová z Vimperku.
"Řidiči jezdí jako blázni a my se nemůžeme na dopravní policii spoléhat," stěžuje si starostka. "Dopraváci" by například nutně potřebovali přenosné laserové měřiče, které nemají. Nebo automatické radary u silnic. Policejní auta stojící u silnic s radary jsou pro mnohé řidiče spíše k smíchu.
Šimonovský: Ať měří rychlost také firmy
Ministr Šimonovský včera MFDNES sdělil, že navrhuje zásadní změnu. Rychlost by neměřila už jen policie!
"Nemyslím si, že pouze policie by měla být tím, kdo kontroluje rychlost," prohlásil. "Nechci, aby museli stále někde stát s radarem a měřit. Oni musí hlavně zajišťovat bezpečnost a plynulost silničního provozu. Pokud jde o měření rychlosti, měly by to v budoucnosti dělat také akreditované soukromé firmy," dodal ministr.
Jedu a na tachometr se nedívám
Jak rychle jezdí čeští řidiči? Překračují rádi povolenou rychlost? MF DNES si půjčila auto s radarem a měřila.
Je to, jako by pro řidiče elegantního stříbrného mercedesu tachometr v jeho voze ani neexistoval. Možná ho prostě nevnímá.
Ale měl by. Na úseku čtyřproudé silnice u nákupního centra Zličín na okraji Prahy totiž platí maximálně stokilometrová rychlost a on ji překračuje o 68 kilometrů. Ale ani ostatní řidiči se nechtějí nechat zahanbit. Víc než 120 kilometrů v hodině v tu chvíli jede každý sedmý.
"Teď je celkem hustý provoz, takže se tu extrémně rychle jezdit nedá. Na prázdné silnici si však řada řidičů ráda testuje, kolik ze svého auta vytáhnou," říká Michal Bednář, technik společnosti Czech radar. "V noci je to často ještě mnohem horší. To si většina řidičů myslí, že je nikdo změřit nedokáže," dodává.
Rychle, hlavně rychle
MF DNES se minulý týden rozhodla zjistit, jak často řidiči překračují povolenou rychlost. Od společnosti, kde Bednář pracuje, si "půjčila" auto s radarem. Pro měření nakonec zvolila tři lokality, aby test zahrnul více typů silnice.
Pro první test volíme úsek u Zličína. Smí se tu jezdit maximálně stokilometrovou rychlostí, radar proto nastavujeme, aby měřil jen "hříšníky", kteří jedou minimálně o pět kilometrů rychleji.
Připojený fotoaparát s bleskem zaznamenává na šestatřicetisnímkový film každého z nich. Zapínáme přístroj a během pěti minut je po prvním filmu. Neustálé cvakání závěrky fotoaparátu připomíná téměř střelbu.
Za deset minut úsekem projelo 428 aut, rychleji než směl, jel každý desátý řidič. "Zvýšíme hranici měření na sto dvacet v hodině," shodujeme se nakonec s Michalem Bednářem.
Ani to však příliš nepomáhá. Fotoaparát se téměř nezastaví. Vyfotí i "rekordmana dne" - stříbrný mercedes, který má na tachometru 168 kilometrů v hodině. Další příliš rychle jedoucí mezitím kličkují mezi těmi pomalejšími.
Přijít na rok o "řidičák"
Další "měřící" zastávku máme v obci Lotouš u Slaného. Středočeští policisté považují tento úsek za velmi rizikový. Dosvědčují to ostatně i pomníčky u jednoho výjezdu z obce.
Rovná silnice, která vesnici protíná, svádí víc přidávat plyn. Kolem jedné hodiny odpoledne panuje ale i tady "frmol". Ani to nebrání řidičům jet rychleji, než by měli - tedy maximálně čtyřicet kilometrů v hodině, jak jim ukazují značky.
Michal Bednář ve zpětném zrcátku (radar byl umístěn v zadní části auta) tipuje, kdo jede rychleji, než smí. "Ten limit překračuje jednoznačně," tipuje, když přijíždí řidič ve stříbrné octavii.
Má pravdu. Radar ukazuje, že auto jede dvakrát rychleji, než tu značky povolují. Kdyby platily přísnější tresty, o nichž jednají poslanci, přišel by řidič minimálně na půl roku o povolení usednout za volant a navíc by mu hrozila pokuta až deset tisíc korun.
A výsledek měření? Za patnáct minut měření úsekem projelo 74 aut. Povolenou rychlost překročilo pětatřicet z nich.
Pro poslední měření volíme Evropskou ulici, která vede k ruzyňskému letišti. Značky zde řidiče varují, že tu policie měří rychlost. Na jednom z úseků je i světelná tabule, která projíždějícím ukazuje, jak rychle zrovna jedou. Přesto není vůbec žádný problém najít někoho, kdo má na tachometru víc, než smí.
Radar stavíme zhruba v polovině Evropské. Smí se tu jet maximálně padesát kilometrů v hodině. Necelých dvě stě metrů od sebe navíc auta zastavují semafory.
Některým řidičům však nedělá potíže, aby v tak krátkém úseku "vytočili" svá auta až na sedmdesát v hodině. Rekordman jede ještě o čtyři kilometry rychleji. Hříšníků je nakonec přece jen méně než při předchozích měřeních. Víc než šedesátkou jelo "jen" 14 z 67 řidičů, kteří úsek míjeli.
ANKETA
Měla by policie svěřit měření rychlosti soukromým firmám?