„Objednávky pohřbů, kamenictví, květiny, otevřeno od - do,“ sděluje lidem pohřební služba Elpis na reklamní tabuli jen pár desítek metrů od vchodu do pražské nemocnice na Bulovce.
„Jeli jsme do nemocnice s maminkou, která má rakovinu. Čekali jsme, že tam získáme aspoň nějakou naději,“ vypráví Soňa Brabcová.
„Blízko vjezdu nás ale přivítala tato cedule. Přiznám se, že mě zamrazilo. A když jsem se podívala na maminku, bylo mi jasné, že ji to velmi zabolelo. Snažíme se jí dělat radost různými drobnostmi, aby na nemoc pořád nemyslela, ale pak se stane něco takového a všechna naše snaha je zbytečná,“ svěřuje se.
Nemocnice krčí rameny. Jejich pozemek to není a reklamu na pohřební služby na cizím území nemohou zakázat. Zákon pouze určuje, že ji nesmí mít ve svých prostorách. Pohřební ústavy proto našly způsob, jak zákon obcházet. Jen v Praze prakticky není nemocnice, která by neměla podobnou vývěsku poblíž svého areálu. Například nemocnice v Motole má hned u vchodu směrovku s nápisem pohřební služba.
„Je to problematické. Zadavatel musí zvažovat společenské dopady své reklamy a mám za to, že tady jde o neetický krok,“ říká prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný.
Vedení nemocnice přiznává, že už si několik pacientů stěžovalo. „Celkem jim rozumím. Sama to vnímám negativně a myslím, že se pokusíme dohodnout s majitelem ústavu, aby svou reklamu změnil,“ říká zástupkyně ředitele nemocnice na Bulovce Hana Roháčová.
Majitel pohřebního ústavu Elpis Jaroslav Mangl k tomu však říká: „Až si nemocnice zamete před vlastním prahem, tak reklamu sundáme.“
Reklamní tabule pohřební služby u vchodu do pražské nemocnice na Bulovce. |