Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ČSA školily podezřelé muže

  0:18
Tajné služby prověřují podezření, zda se na speciálním trenažéru Českých aerolinií neproškolili lidé napojení na teroristické skupiny. Ve školicím středisku ČSA si loni a začátkem letošního roku zaplatili několik lekcí na trenažéru letounu Boeing 737 dva lidé s libanonskými cestovními doklady.

Šéf výcvikového střediska ČSA - Šéf výcvikového střediska ČSA Miloš Kvapil. České aerolinie vlastní trenažér letu s Boeingem 737, který věrně simuluje chování skutečného stroje. Existuje podezření, že školením na něm prošli i příslušníci extremistických skupin. (říjen 2001) | foto: mp, cizMF DNES

"Byli v Praze na dovolené a jako zpestření si objednali výcvik. Byli tu asi třikrát, poprvé loni v červnu a naposledy letos v únoru," potvrdil vedoucí školicího střediska Miloš Kvapil.

Školení zprostředkovala libanonská cestovní kancelář. Nyní se do případu vložila Bezpečnostní informační služba, která chce o cizincích zjistit bližší informace. "V tuto chvíli nejsme schopni říct, zda tito lidé byli napojeni na nějakou teroristickou organizaci. Právě to se teď ve spolupráci se zahraničními kolegy ověřuje," uvedl pracovník tajné služby, který má o případu informace.

Podezření vzbudila i skutečnost, že cizinci platili nezvykle hotovostí, což potvrdil i mluvčí ČSA Dan Plovajko. Podle Kvapila se kromě mužů z Libanonu další soukromé osoby z arabských zemí ve středisku neškolily. Prověrka cizinecké policie, kterou si ČSA předem vyžádaly, nemohla odkrýt, zda cizinci nejsou napojeni na teroristy.

Trenažér věrně napodobuje provoz letadla. Vyškolení piloti, kteří dříve létali třeba se sportovními stroji, z něj mohou rovnou přejít na pravidelné linky. Sebevražedné útoky v USA spáchali teroristé s letouny Boeing 757 a 767, tedy s většími stroji, než je trenažér v Ruzyni.

Rozdíl mezi těmito letouny však podle pilotů není tak velký, mají totiž společné všechny základní ovládací prvky. Přeškolení na větší typy tedy netrvá tak dlouho. Až do teroristického útoku ve Spojených státech si lekci na trenažéru ČSA, ale i v dalších téměř třech tisících podobných zařízení po celém světě, mohl zaplatit prakticky kdokoli.

Po jedenáctém září, kdy teroristé unesli čtyři boeingy a spáchali s nimi vražedné útoky v USA, se však pravidla velmi zpřísnila. "Nyní již proškolujeme pouze vlastní piloty a letce z leteckých společností, které si u nás lekce zaplatí," říká Kvapil. Dva muže z Libanonu, ale i další soukromé osoby ze zahraničí si nechaly ČSA prověřit Cizineckou policií. Všichni prověrkou prošli.

Cizinecká policie ověřila, že nebyli vyhoštěni z České republiky a že nejsou na seznamu mezinárodně hledaných osob či lidí podezřelých z obchodů se zbraněmi. Po útocích na USA se však ukázalo, že v seznamech tehdy nebyl žádný z teroristů, kteří později útoky spáchali.

Školení na trenažéru, který je v Praze v Ruzyni, věrně simuluje let s letouny Boeing, a to i v případě požáru motorů. Lze na něm navolit start a přistání na mnoha velkých světových letištích a také let s plným či prázdným strojem. Zhruba po dvaceti lekcích v trenažéru je pilot, který již předtím létal například se sportovními letouny, schopen řídit dopravní letadlo.

Některé světové letecké firmy dokonce ihned po těchto trénincích nasazují piloty na pravidelné linky. Ale i soukromník, který nemá s létáním velké zkušenosti, se po několika trénincích naučí letoun ovládat velmi dobře. "To záleží na citu, jaký máte pro létání.

Někdo je velmi dobrý po pár trénincích, někdo má problémy i po dvaceti školeních," říká pilot ČSA Vladimír Soldán. Jedna hodina školení na trenažéru ČSA stojí 400 amerických dolarů, tedy necelých patnáct tisíc korun. Za tři čtyřhodinové lekce by tak cizinci zaplatili asi 180 tisíc korun.

České aerolinie do provozu přímo z trenažéru piloty nepouštějí. "Musí absolvovat několik okruhů s prázdným letadlem a teprve potom přijdou do posádky letadla s cestujícími," říká Kvapil. S nimi ještě několikrát létá instruktor, teprve po delší době začnou létat samostatně. Celkem trvá výcvik dopravního pilota v ČSA asi čtyři a půl měsíce a stojí zhruba osm set tisíc korun.

Hoří levý motor, bezpečně přistaňte!

Blíží se přistávací plocha, po pravé ruce známá věž ruzyňského letiště. "Zvedněte to trochu. Nesmíte vidět tři červená světla. To jste moc nízko," varuje první pilot.
Letadlo zmírní klesání. Z pilotní kabiny jsou vidět dvě červená světla, dvě bílá.

"Hoří motor! Hasit. Zastavit přívod paliva. Srovnat letadlo do původní polohy." Konverzace probíhá v angličtině, souhra obou pilotů musí být dokonalá, aby se nepletly ruce a let skončil tak, jak má. Obvyklým dosednutím na přistávací plochu.

Letadlo bezpečně přistává i s jedním motorem, první pilot srovnal chybu druhého, který se strojem lehce zamával poté, co nepřiměřeně přidal. Letadlo zastavuje na pražském letišti.

Krizovou situaci vyřešil první pilot, jako kdyby řadil v autě dvojku. "Je to skoro ponižující dril, ale bez toho to nejde. Každý pilot musí jakoukoliv krizovou situaci zvládnout třeba ze spaní. Bez toho nemůže vozit lidi," říká šéf výcviku pilotů Českých aerolinií Miloš Kvapil.

"Hezčí je Innsbruck," komentuje pražské letiště Kvapil. Poté vstává a přepíná program trenažéru, který předtím přistání na Ruzyni simuloval. "Tak si to zopakujeme, ještě jednou dáme přistání."

Vše se odehrává na půdě ruzyňského letiště ve výcvikovém areálu Českých aerolinií. Naprosto věrný simulátor pilotní kabiny nejpoužívanějšího typu letadla ČSA - Boeingu 737. Na hydraulických nohách, které věrně napodobí i například propad letadla ve vzdušném víru.

Kabina uprostřed nevelké haly se naklání podle toho, jaký manévr pilot provádí. "Teď jdou na přistání," komentuje Kvapil. Simulátor je nakloněn stejně jako skutečné letadlo, přední částí vzhůru.

Uvnitř něho může instruktor výcviku naprogramovat jakoukoliv situaci. "Investice do trenažéru se sice má vrátit až za sedm let, ale je neocenitelný právě při nácviku krizových situací. Těžko si můžeme dovolit simulovat v provozu hořící motor," říká Kvapil.

"Tento simulátor dokáže všechny situace kopírovat naprosto věrně," doplňuje pilot Vladimír Soldán. Simulátor koupily ČSA již použitý a zaplatily za něj 210 milionů korun.

Dříve piloti Českých aerolinek jezdili na školení k výrobcům do Seattlu v případě boeingů, do Toulouse na větší zámořské airbusy. Od loňského roku, kdy ČSA trenažér z druhé ruky pořídily, jezdí do Prahy piloti z Ukrajiny, Polska či Jugoslávie.

"Dá se tu napodobit skoro vše," říká Kvapil. "Svého času jsem žákům ukazoval průlet nad žižkovskou věží nebo Hradčany. Teď na to z pochopitelných důvodů nemám náladu."

Autoři:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejsem nominována na eurokomisaře, řekla v debatě pro studenty Nerudová

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:52

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Tohle je nenávist, řekl o protestech za Gazu Trump. Kampus stále nevyklidili

26. dubna 2024  9:29

Kolumbijská univerzita v New Yorku odložila ultimátum, podle něhož měli protestující propalestinští...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...