Rozšířená hlídaná zóna je podle dostupných údajů s největší pravděpodobností kruh o poloměru 22 kilometrů vzdušnou čarou. "Zdá se, že piloti sportovních letounů nebyli o rozšíření hlídané zóny příslušnými orgány civilního letectví dostatečně informováni, o čemž svědčí i dva případy, kdy do hlídaného pásma vletěla malá sportovní letadla," připustil předseda bezpečnostní komise kraje Vysočina Pavel Maslák.
Poté, co pilot sportovního letadla navázal s letištěm spojení, pokračoval bez dalších problémů po stanovené trati. "Letěl z Kladna do Brna. Přistál na letišti Brno-Černovice," uvedl generál Padělek. Případ byl ohlášen civilním orgánům řízení letového prostoru a policii, dodal.
Z bezletové zóny dostal pilota až armádní stroj
V pátek krátce před čtvrtou hodinou odpoledne narušilo bezletový prostor kolem jaderné elektrárny Dukovany další civilní letadlo. Protože se pilot nehlásil na věži letiště v Náměšti nad Oslavou, vystartoval za ním armádní letoun L-39. Ten pak letadlo z dvacet kilometrů širokého zakázaného pásu kolem elektrárny dostal.
"Bylo to malé soukromé sportovní letadlo. Narušil prostor, tak jsme proti němu zvedli pohotovostní letoun, který ho z něj vyvedl, a on pak pokračoval dál do Ruzyně," řekl v pátek velitel českého letectva František Padělek. Český pilot podle něj reagoval na pokyny, a proto jej vojáci nenutili přistát.
Padělek dodal, že zakázaná zóna kolem elektrárny je větší než obvykle. Důvodem jsou zvýšená bezpečnostní opatření kolem strategického zažízení. Vzdušný prostor v okolí střeží i vojáci protiletadlového raketového pluku ze Žatce na Lounsku.
Ochrana letiště, které může poskytnout servis letounům NATO, a nedaleké jaderné elektrárny byla posílena po teroristických útocích v USA.
Stroj L-39, který armáda proti letci použila, je cvičný proudový letoun. Může ale být i vyzbrojen.
Letouny na letišti v Náměšti nad Oslavou jsou v nepřetržité pohotovosti. |
Letouny na letišti v Náměšti nad Oslavou jsou v nepřetržité pohotovosti. |