Nadměrný hluk by vyhláška ve skutečnosti vůbec neřešila, lidé by byli vystaveni stále stejné hlukové zátěži, ale papírově by bylo vše v pořádku. To se nelíbilo mnohým hygienikům a iniciativám.
Podle listu E15 je pravděpodobné, že vyhláška neprojde ani po volbách. ČSSD, v současnosti podle průzkumů nejsilnější politický subjekt, vyhlášku odmítá. "Nevidím jediný důvod, proč zvyšovat hlukové limity," říká stínový ministr pro životní prostředí Petr Petržílek. Řešením je podle něj odklon dopravy od lidských sídel a obchvaty kolem měst.
PADESÁTKA NA MAGISTRÁLEKvůli hluku se začátkem roku omezila rychlost na některých úsecích pražské magistrály. Projet se tudy dá jen padesátkou. Snížení rychlosti o dvacet kilometrů znamená snížení hluku o dva až tři decibely. Odborníci nevidí ve zpomalení automobilů všelék na hluk. |
S hlukovou zátěží mají problémy i některé stavby na severu Moravy. "Problém s vysokým hlukem nemáme ve dne, ale v noci. Limity jsou skutečně dosti přísné," sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Jako obrana se stavějí drahé šestimetrové protihlukové stěny, problémy jsou podle deníku hlavně se stavbou obchvatu Krnova a na silnici I. třídy kolem Tošanovic.
Ministerstvu dopravy by zvýšení limitu ze současných 60 na 65 decibelů nevadilo. "Podle našich informací jsou v České republice současné hlukové limity přísnější, než je evropský standard. Ze strany ministerstva zdravotnictví jde tedy o pochopitelnou snahu tyto limity sjednotit," uvedl mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka.
Podle Pavla Douchy z Ekologického právního servisu ale žádná evropská směrnice neexistuje. Zákony jsou podle něj roztříštěné. Třeba Rakousko prý nemá žádné hlukové limity.