Té se v bloku pomalu rozrůstá zpráva, jak k ní spolužák v roli palce posílá z druhého konce hřiště další a další "tlačítka".
"Děti si písmena rozdělí podle svých schopností. Mění si je i v průběhu hry. Naučí se tak, že je dobré se spolu poradit, než začnou něco dělat. Tak to funguje i v životě," vysvětluje školní psycholožka Kateřina Bílková z pražské Základní školy na Hanspaulce.
Hra je součástí třídenního pobytu šesťáků u jihočeského Tábora. Pod vedením školní psycholožky mají stmelit třídní kolektiv, zlepšit vzájemné vztahy a naučit se lépe spolupracovat během školního roku.
Tmelení kolektivu formou zážitkových kurzů – známé pod anglickým slovem" teambuilding" – je populární hlavně ve firmách. V poslední době se však stále častěji dostává právě do škol, a to i na první stupeň.
Budováček proti šikaně
"Zájem o tyto kurzy je každý rok větší. Dítě zaplatí za tři dny patnáct set, ale školy jim často přispívají z grantů," říká Petr Pospíšil z cestovní kanceláře CK2, která pro školy organizuje teambuildingové kurzy pod příznačnými názvy "Budováček" a "Tmelík".
Kurzy se konají většinou na začátku školního roku u tříd, které nově vznikly nebo se spojily třeba podle vyučovaných cizích jazyků. Děti se tak učí spolupráci hned od začátku. Petr Pospíšil ujišťuje, že jejich kurzy vede zkušený a vyškolený odborník. Právě v lidech, kteří kurzy organizují, však někdy bývá kámen úrazu.
Stále populárnější teambuilding je dnes především velký byznys. Ne vždy ho vedou profesionálové, kteří dokážou odhadnout, co psychologické hry s týmem i duševním rozpoložením jeho členů udělají. O to nebezpečnější může být neodborně vedený teambulding na školách.
"Často ho nabízejí lidé, kteří nemají dost zkušeností a nerozumějí práci s dětmi. Přebírají metody z psychoterapeutických výcviků. Pro děti to může být dost obtížné," říká personální konzultant Tomáš Libert, který působí také jako školní psycholog.
. Dětské "tmelení"07.30 budíček |
Pro děti není příliš vhodná třeba hra známá jako "zrcadlo", kdy tým hledá na svých jednotlivých členech dobré a špatné vlastnosti. Dítě nemusí kritiku od svých vrstevníků přijmout tak snadno jako dospělý.
Vztahům ve třídě příliš nepomůžou kurzy, jejichž organizátoři nemají ponětí o tom, co se v kolektivu děje během roku. "Pokud nejsou přímo ze školy, měli by o dětech alespoň získat co nejvíc informací," říká Tomáš Libert. Živnost na pořádání kurzů si může zařídit v podstatě kdokoli a neexistuje žádná oficiální akreditace pro toho, kdo nabízí své služby školám.
Na pražské Hanspaulce, jejíž kurzy MF DNES navštívila, má teambuilding už osmiletou tradici. Organizuje jej psycholožka a vedení školy. V práci s týmem proto mohou pokračovat i během roku. "Můžeme tak třeba zabránit šikaně. Kurzy odhalují třecí plochy a ostré hrany. S problémy mezi dětmi začneme pracovat dřív, než budou neřešitelné," říká třídní učitelka šesťáků Tereza Hradecká.
Konflikty se řeší společnou diskusí celé třídy. "Chápu, že člověku občas ujedou nervy, ale všechno se dá vyřešit bez zvyšování hlasu, zkrátka nebýt na druhého hrubý a pořádně ho poslouchat, " říká uvědoměle dvanáctiletý Filip.
Zážitkové kurzy si pochvalují i jeho spolužáci. "Myslím, že nám to hodně pomohlo. Dřív jsem se s některými lidmi nebavila, ale teď už se s nimi bavím bez problémů," vysvětluje Simona.