Pojídači toho umějí dobře využít. "Je to legrace. Do vozíku dáme třeba lahev minerálky, abychom nebyli nápadní. Pak zkoušíme. Při jedné akci se podaří sníst třeba dvě tabulky čokolády, rohlík a sýr," líčí patnáctiletá studentka ostravského gymnázia. Tvrdí, že se spolužáky vyráží najíst se bez placení jedenkrát až dvakrát týdně.
"Týdně přistihneme tak jednoho až dva. V poslední době však případů přibývá," říká manažer ochranky ostravského hypermarketu Carefour, který nechce být jmenován.
Spolu s kolegy z bezpečnostní služby vymýšlí finty, jak na hrabivé zákazníky vyzrát. Supermarkety nasazují do boje s pojídači zboží hlídače v civilu, instalují nenápadné kamery.
"Když někoho přistihneme, že mezi regály jí, upozorníme jej, že je vhodné zaplatit. Zpravidla zboží v klidu uhradí, protože nechce ostudu," říká Jiří Kubáč, manažer bezpečnostní služby supermarketu Tesco v Ostravě.
Jeho kolega z prodejny Carefour říká, že lidé jedí zboží všeho druhu. "Je to různorodé. Různí jsou i zákazníci. Nejde jen o děti, u nichž by se dalo říct, že to berou jako legraci a nemají z toho rozum. Setkáváme se s tím, že jedí dospělí i celé rodiny.
V prodejně probíhají často různé ochutnávky, takže pak člověk, který něco přežvykuje, není podezřelý. Navíc lidé možná získávají dojem, že když mnozí jedí, není to nic špatného," tvrdí. Zákazníci vymýšlejí různé způsoby, jak velkou nabídku zboží co nejlépe využít.
"Pozorovali jsme rodinu, jejíž otec pravidelně každou neděli nakupoval ořechy a sušené ovoce v oddělení, kde si je zákazník sám nabírá do sáčku a sám nese ke zvážení. Když dostal u váhy nálepku s vyznačenou cenou, vrátil se a přidal si do sáčku další ovoce. U pokladny však potom podle cenovky vždycky platil mnohem méně," líčí jeden z hlídačů sítě hypermarketů Tesco, který si nepřeje být jmenován, aby ho nadřízení nekritizovali, že po zveřejnění začnou fintu používat další podvodníčci.
Protože se hodnota potajmu snědeného zboží nikdy nevyšplhá na dva tisíce korun, nejde o trestný čin, ale pouze o přestupek. Policisté proto tyto případy neřeší. "Ztráty, které jsou tímto způsobeny, jsou pro nás minimální," říká Jiří Kubáč z ostravského supermarketu Tesco.