Nadnárodní společnost Nova Hand Dryers vznikla už v roce 1983 v kanadském Quebeku. Má svá sídla také ve Spojených státech a Velké Británii a s více než třiceti regionálními pobočkami po světě patří v oboru mezi největší firmy.
"Stejné logo jako kanadský výrobce vysoušečů? O tom vůbec nevíme. V životě jsem to neslyšel," reagoval Martin Chalupský, mluvčí společnosti CET 21, která drží licenci na vysílání televize Nova.
I kdyby lidé v televizi o podobě log věděli, podle expertů se nemusí znepokojovat. "Značek, které se takto podobají, stále přibývá," upozorňuje patentový zástupce Roman Vithous.
"Častější je to u firem, které se zabývají podobnou činností. Tam to pak může být i problém a záleží, jak je která známka zaregistrována. V případě tohoto loga však o žádné porušení zákonů nejde. Nelze přece předpokládat, že by si zákazník zaměnil vysoušeč s televizním programem."
Výrazná podoba loga tuzemské firmy s ochrannou známkou zahraniční společnosti není v České republice nijak výjimečná. "Překvapení" tohoto druhu zažila například Investiční a Poštovní banka, když vyšlo najevo, že její lev má dvojníka v Mexiku, kde ho coby označení už dvacet let užívá stavební firma Corev.
Před rokem se na stejné téma mluvilo o "usmívající" se značce nového mobilního operátora Oskar, která se nápadně blíží ztvárnění loga německého vydavatelství BLV.
Ani v jednom případě se české firmy nemusely své značky vzdát - právě proto, že nehrozilo, že by zahraničním společnostem mohly jakkoli konkurovat. Šéfredaktor časopisu Marketing a Media Daniel Köppl v této souvislosti nicméně poznamenal, že u velkých firem - jakými Nova i Oskar jsou - podobná věc přece jen překvapí.
"Společnosti, která chce být opravdu významná, by se taková věc stát neměla. Nepůvodní logo se hůř prosazuje třeba v zahraničí." Roman Vithous, který se ochrannými známkami dlouhodobě zabývá, si myslí, že identické logo je ze všeho nejvíc důkazem neprofesionality jeho tvůrce.
"Nemusí to být úmysl. Pravdou ale je, že se designéři čas od času inspirují tím, co někde viděli," říká. Hodnoty nejslavnějších ochranných známek se počítají v desítkách či stovkách miliard dolarů.
Učebnice marketingu zmiňuje klasické logo firmy Coca-Cola jeho cena podle expertů převyšuje vlastní jmění této společnosti. Firmy, kterým na jejich značce záleží, si ji "pro jistotu" nechávají registrovat v každé zemi, kde nabízejí své služby.
Logo kanadské firmy na výrobu fénů (nahoře) a logo televize Nova (dole) |