Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dokumenty byly „jen“ tajné, ne přísně tajné, žehlí Pentagon průšvih

  17:58aktualizováno  18:28
Desítky tisíc dokumentů o válce v Afghánistánu, jež se objevily na internetu a údajně líčí "nepřefiltrovaný obraz" válečného sporu z pohledu vojáků USA, obsahují tajné informace. Přiznal to Pentagon, který zároveň popřel, že by na veřejnost prosákly i přísně tajné informace. Prozkoumat materiály potrvá "dny, ne-li týdny".
Američtí vojáci v Afghánistánu. Ilustrační foto

Američtí vojáci v Afghánistánu. Ilustrační foto | foto: AP

"Důkladně je prozkoumáme a zkusíme zjistit, zda mohou potenciálně ohrozit životy našich lidí a našich koaličních partnerů i zda odhalují zdroje a metody či cokoli, co by mohlo vést k poškození národní bezpečnosti," uvedl mluvčí amerického ministerstva obrany plukovník Dave Lapan.

"Je to otázka dnů, ne-li týdnů, záleží na tom, jak jsou teď ty dokumenty k dispozici, zda je možné je ihned co nejlépe prozkoumat," dodal podle Reuters.

SITUACE V AFGHÁNISTÁNU JE ZLÁ

Na internetu se objevily tajné dokumenty

K zvláštnímu vyjádření Pentagon přistoupil v návaznosti na desítky tisíc dokumentů, které se v neděli objevily na internetu. O více než 90 tisících dokumentech z období mezi lednem 2004 a prosincem 2009 informovala jako první americká internetová platforma Wikileaks. Ta shromažďuje tajné oficiální dokumenty z anonymních zdrojů, aby pak veřejně poukazovala na nepřístojnosti a nepravosti.

Američané tak po více než devíti letech válčení získali o konfliktu v Afghánistánu mnohem temnější informace, než jaké dosud znali z médií. Jde o tzv. syrové zpravodajské informace, popsala je AP. Dokumenty svědčí o stále sílícím a stále lépe organizovaném povstání Talibanu, o zabíjení civilistů či o tajných operacích americké CIA v Afghánistánu.

Bílý dům jejich zveřejnění kritizoval, podle zakladatele Wikileaks Juliana Assangeho ale svědčí o válečných zločinech. Zveřejnění tajných informací kritizovala mimo jiné Británie a Afghánistán. Tamní vláda byla únikem informací údajně "šokována", nicméně zprávy podle ní neobsahují nic výrazně překvapivého.

Wikileaks dokumenty předem poskytl několika deníkům

Server Wikileaks, který se k dokumentům dostal před několika týdny, je dopředu poskytl americkému deníku The New York Times, britskému listu The Guardian a německému časopisu Der Spiegel. Jejich zástupci se dohodli, že materiály zveřejní ve stejný den, zpracují je ale samostatně. Assange, podle něhož je zveřejnění dokumentů co do významu ekvivalentem otevření archivu východoněmecké tajné policie Stasi, řekl magazínu Der Spiegel, že získaný materiál změní veřejné mínění i názory lidí s politickým a diplomatickým vlivem.

Zveřejnění dokumentů už ve Spojených státech rozpoutalo živou debatu o válce. Senátor a bývalý kandidát na prezidenta John Kerry například uvedl, že byť dokumenty byly získány ilegálně, "vzbuzují otázky o tom, do jaké míry je americká politika vůči Afghánistánu a Pákistánu ukotvena v realitě".

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Neznámý pachatel s nožem zaútočil Mnichově, několik lidí zranil (21.10.2017)
Psychicky narušený Němec v Mnichově zaútočil nožem na lidi, osm jich zranil

Třiatřicetiletý Němec v sobotu ráno zaútočil v Mnichově nožem na lidi, osm jich zranil. Policie ho kolem poledne dopadla. Šlo o obyvatele bavorské metropole,...  celý článek

Inaugurační řeč amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho (20.1.1961)
Trump nebude blokovat zveřejnění dalších detailů z atentátu na Kennedyho

Donald Trumb nebude blokovat zveřejnění dosud utajovaných informací z vyšetřování atentátu na někdejší hlavu Spojených států Johna F. Kennedyho. Americký...  celý článek

Chilský básník Pablo Neruda získal v roce 1971 Nobelovu cenu za literaturu
Básník Pablo Neruda nezemřel na rakovinu, spekuluje se o vraždě

Chilský básník Pablo Neruda nezemřel na rakovinu, jak je uvedeno v úmrtním listu. Oznámil to podle agentury AFP mezinárodní tým expertů. Zatím však neodhalil...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.