Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dokument: Nova se měla spojit s Primou

  0:06aktualizováno  0:06
P r a h a - Hodinu a půl v pátek poslanci rozebírali majetkové poměry soukromé televize Prima. Důvod? Nejasný převod televize, která dříve patřila zkrachovalé IPB, a z toho plynoucí informace o možném propojení Primy s druhou komerční televizí - TV Nova. Provázáním obou médií se několikrát zabývala i vysílací rada, žádný důkaz o možné spolupráci však nikdy nenašla. ČSOB, která vloni v létě převzala krachující Investiční a Poštovní banku, nicméně objevila v archivech návrh smlouvy, jež by monopol na tuzemském televizním trhu skutečně vytvořila.

Dokument nadepsaný jako Akcionářská smlouva předpokládal úplné propojení TV Nova (v textu uváděné jako "N Trust") a TV Prima ("P Trust"). "P Trust a N Trust mají v úmyslu uskutečnit společný projekt spočívající ve vybudování mediálního a produkčního uskupení, které bude vyvíjet činnost zejména v oblasti televizního vysílání v České republice," stojí v úvodu návrhu. Poslední verze textu je označena datem 23. května 2000 - tedy necelý měsíc před tím, než byla na IPB uvalena nucená správa. Konečnou dohodu měli podle listin podepisovat ředitel Novy Vladimír Železný a místopředseda představenstva IPB Libor Procházka.

"To už je jako podepsaná smlouva? Ne? Jen návrh? Věřte mi, že návrhů jsem si v životě prošel, opravdu mi to nic neříká," reagoval Procházka. "Takový materiál vám padesát lidí vyrobí na zakázku."

ČSOB však v pátek potvrdila, že dokument pochází z trezorů Poštovní banky. "Z archivů, které k nám přešly z IPB, je patrno, že myšlenka propojení licencí byla přinejmenším diskutována. Svědčí o tom i tento písemný návrh určitého smluvního vztahu," uvedl ředitel externí komunikace ČSOB Milan Tománek.

Návrh smlouvy podle svých slov neznají ani šéfové Novy. "Víme však, že IPB prostřednictvím právní kanceláře vytvářela několik různých modelů, které měly podle názoru banky snižovat úvěrová rizika. Žádný z těchto mnoha modelů nebyl naší stranou přijat," prohlásil mluvčí Martin Chalupský.

Dokument, nadepsaný Přísně důvěrné, podrobně popisuje scénář, podle kterého se spojení mělo uskutečnit:
1)
"N Trust" a "P Trust" měly pověřit vybranou lucemburskou společnost, aby pro ně v této zemi založila společnou firmu, nazvanou pracovně LUXCO.
2) LUXCO by spravoval lucemburský "správce", ten by však musel plnit pokyny obou televizí.
3) Po založení LUXCO by se "P Trust" i "N Trust" sérií finančích operací a vzájemných smluv "pojistily", že rozhodující pravomoce budou vykonávat právě prostřednictvím lucemburské firmy (dohoda rozepisuje přesné podíly akcií, hlasovacích práv i práv k případným odkupům)
4) Souběžně se založením by podle návrhu smlouvy lidé z Novy a Primy vytvořili novou strukturu společností, které by se následně staraly o provoz televizí.

Rozhodující roli měla hrát firma Beseda Holding, společným obstaravatelem pořadů pak měla být společnost AQS. Případné úvěry a finanční zajištění měla mít dle návrhu na starosti dílem IPB a dílem noví majitelé Novy firma MEF Holding.

Smlouva zjevně předpokládala, že propojení Novy a Primy proběhne v průběhu roku 2000.

Pokud je dokument, objevený v archivu banky pravý, potom se v plánovaném "sblížení" nepočítalo s účastí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Ta má ze zákona hlídat majetkové přesuny v médiích, smlouva však jednotlivé kroky jejím souhlasem nepodmiňuje.

Plán, popsaný v dokumentu, však nutně vzal zasvé po uvalení nucené správy na IPB.

Televize Prima se ocitla mimo kontrolu banky, dnes se za jejího majitele vydává společnost GES Holding. Její zástupkyně Jana Adamčíková včera uvedla, že firma o zmiňované smlouvě nikdy neslyšela.

Faktem je, že některé kroky, popsané v návrhu smlouvy, se staly skutečností i bez ní. Společnost AQS, která nakupuje pořady pro TV Nova, před časem stejnou smlouvu uzavřela i s Primou.

GES Holding už před časem zahájil majetkové změny v rámci Primy, které mají posílit jeho pozici. I tyto změny odpovídají scénáři, který je popsán v archivním dokumentu.

Spor o nejasné převzetí televize (tu by chtěla zpět ČSOB, která převzala IPB) dnes řeší soud.

Jména majitele GES Holdingu Ivana Zacha se v několika obchodních společnostech objevuje vedle jednoho z hlavních mužů TV Nova Jiřího Šmejce. Oba podnikatelé připouštějí, že se znají, jakékoli propojení Novy a Primy však rezolutně odmítají.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

Lidé před Pražským hradem protestovali proti Zemanovi a Babišovi. (17. října...
Česko není Zeman, nechceme za premiéra agenta, protestovali lidé u Hradu

Nesouhlas s politikou prezidenta Miloše Zemana a předsedy ANO Andreje Babiše byl hlavním tématem demonstrace s názvem Pánové, končíme!, která se v úterý večer...  celý článek

Zemědělci na polích u Mikulova zavlažují úrodu.
Vědci zkouší na Břeclavsku lék na sucho, inspirovali se v Izraeli

Odborníci budou v Přítlukách na Břeclavsku testovat, jak zadržet vodu v krajině a zpomalit její odtok. Obec se dostala mezi šest lokalit vybraných po celé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.