Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Paříž a Londýn si na běžence posvítí, v Calais budou světlomety i psi

  13:25aktualizováno  15:39
Francie se ve čtvrtek dohodla s Velkou Británií, že společně zaberou v boji proti nelegálním migrantům. V Calais otevřou společné velitelství, odkud se budou řídit zátahy proti pašerákům lidí. Přístav a železniční terminál, přes který se běženci snaží dostat do Anglie, ohlídají reflektory a kamery.

V oblasti kolem Calais pobývá kolem 4 000 migrantů a o přechod do Británie se každý den pokoušejí odhadem stovky z nich (3. srpna 2015) | foto: AP

Makedonie hlásí mimořádný stav

Kvůli nebývalému přílivu běženců, kteří přes Makedonii každý den míří do Evropské unie, vyhlásila země v pohraničích oblastech mimořádný stav.

Vyloučeno není ani nasazení armády. S odvoláním na makedonské ministerstvo vnitra o tom ve čtvrtek informovala agentura Reuters.

Makedonie rovněž uzavřela část hranic s Řeckem, aby uprchlíkům znemožnila vstup do země.

Zdroj: ČTK

Dohodu o užší spolupráci mezi zeměmi ve čtvrtek podepsal francouzský ministr vnitra Bernard Cazeneuve a jeho britská kolegyně Theresa Mayová. Setkali se přímo v přístavním městě Calais, kam ve velkém proudí migranti z Afriky a Blízkého východu, kteří sní o novém životě ve Velké Británii. Podle odhadů se po městě a v místním uprchlickém táboře zdržují zhruba tři tisíce běženců.

Na severu Francie vznikne podle BBC společné velitelství, kde bude francouzská policie ve spolupráci s britskou hraniční stráží. V čele nového velícího střediska usednou dva důstojníci, každý za jednu zúčastněnou stranu. Ti se budou zodpovídat svým vládám v Londýně a Paříži.

Hlavním úkolem velitelství bude boj s pašeráckými gangy, které migranty do Francie přivádějí a snaží se jim zprostředkovat cestu přes kanál La Manche. Někteří z nich spolupracují i s řidiči kamionů.

Londýn už dal miliony na stavbu plotů

„Někdo běžence vezme na trajekt, zinkasuje za ně peníze, ale oni na lodi musí vylézt a přestoupit do jiného auta. Ty u toho auta samozřejmě nejsi, protože musíš být nahoře na palubě,“ popsal pro iDNES.cz jeden ze způsobů, jak organizované skupiny pašeráků pracují, český řidič kamionu Martin Matoušek.

Pašerácké gangy kromě Calais pracují i v nedalekém přístavu Dunkerque. Migranty odvážejí na odpočívadla a radí jim, kam se mají ve voze schovat.

Fotogalerie

Asistence při hledání cesty do Velké Británie může běžence přijít až na tři tisíce liber, v přepočtu asi 113 tisíc korun. Podobnou sumu platí ve formě pokuty i řidiči, v jejichž autě britští celníci nelegálního cestovatele najdou.

Část migrantů si dopravu do Anglie snaží zařídit na vlastní pěst a schovávají se ve vozech nic netušících řidičů, případně se zkouší dostat přímo na terminál železničního Eurotunelu. Francouzi kolem něj ve spolupráci s Londýnem budují ploty.

Ty už postupně obklopily i dálniční přivaděč k calaiskému přístavu, kde migranti na jaře kamiony zastavovali třeba házením kamení pod kola. Na stavbě plotů se Velká Británie podílela sedmi miliony liber, v přepočtu přes čtvrt miliardy korun. Čtvrteční dohoda mezi Francií a Velkou Británií počítá s jejich další výstavbou, kolem terminálu by se také měly objevit světlomety.

V Calais by měly brzy začít fungovat detekční technologie postavené na infračerveném záření. Významné posílení čeká kamerový systém, který má skupinky migrantů v okolí terminálu včas odhalit. Mezi kamiony a vlaky v Calais by se rovněž měly pohybovat pátrací týmy včetně psovodů.

Podívejte se, jak běženci na jaře zastavovali kamiony na dálničním přivaděči do přístavu v Calais. V červenci je od dálnice odřízly vysoké ploty:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.