Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dobytý vzduch

aktualizováno 
- Sto dvacet roků po pohodových balonistech Montgolfierech (i o tom jsme tady minulý měsíc psali) přichází řada na vrtuli. Bratry Wilbura a Orwilla Wrightovy to stálo tři roky umanutého poustevničení v dřevěné boudě u Kitty Hawk na okraji písečné pouště v Severní Karolíně (tu jim vybrali coby spolehlivě větrnou meteorologové a vítr, přesněji protivítr, je dodnes letců dar).

Wrightové začali s draky, pokračovali s kluzáky, a do toho nejlepšího o rozpětí křídel dvanáct metrů nakonec vmontovali dvanáctikoňový spalovací motůrek vlastní konstrukce. Po mnoha pokusech se 17. prosince 1903 vzduchu zmocnili. Násilím. Dvaatřicetiletému Orwillovi se podařil první ne snad ani let, spíš "úlet": po rozjezdu z kolejí přímo proti větru dvanáct vteřin řízeně letěl letadlem těžším než vzduch (s nikoli dnes běžnou tažnou, nýbrž tlačnou vrtulí) celých třicet šest metrů!
Však nedosti tomu. Téhož dne letěli Wrightovi ještě dvakrát a z šestatřiceti metrů se stalo nakonec metrů dvě stě šedesát. Toho dne se více než stoleté dámě aviatice narodil mladší bratr - letectví.

V prosinci 1778 nabízí neznámý vynálezce Marii Terezii ohňový (tedy parní) stroj k "vlečení lodí lopatkovým kolem". Vládnutím obtížená a reformami zaměstnaná, leč technikou zdá se nedotčená císařovna případ svěřila tajnému radovi Františku Kolowratovi, bohužel stejně nedotčenému. Ten ho bez vyzkoušení zamítl. "Pálí dřevo, je velký a ubírá lodi místa na náklad." Osvícená Terezie napsala energicky, bez čárek, jak prý měla ve zvyku: "Na té věci nic není ten děvkař tady oklamal několik děvčat na tu věc nevejdu..." Tak přišlo mocnářství do doby Josefa Božka o téměř čtyři desetiletí rozvoje parostrojů. Páni vynálezci, raději buďte děvkaři potají.

Pól nedostupnosti už není nedostupný. 14. prosince 1958, v samém závěru Mezinárodního geofyzikálního roku, jehož součástí je i intenzivní výzkum Antarktidy, je tento od pobřeží nejvzdálenější bod jižního kontinentu opanován. Leží v nadmořské výšce 3719 metrů, má průměrnou zimní teplotu minus 70 stupňů Celsia.

Tehdy ještě českoslovenští (a socialističtí) zdravotníci 15. prosince 1958 zahajují spolu s Američanem Albertem Brucem Sabinem sérii 140 000 očkování proti dětské obrně. Od roku 1960, kdy u nás bude zavedeno očkování povinné, se začne ve statistikách objevovat pod hlavičkou poliomyelitida v Československu magické číslo nula.

17. prosince 1908 se v americkém Grand Valley narodil Willard Frank Libby (zemřel 1980). Vymyslel metodu určování stáří organických látek podle toho, kolik v nich zůstalo radioaktivního uhlíku. Díky tomu umíme dnes poměrně přesně určit stáří různých nálezů v lidsky nejzajímavějším rozmezí 5000 až 40 000 let.

Nedaleko Paříže hřmějí 18. prosince 1898 motory. Ačkoliv... v dnešním prvním rychlostním závodě automobilů vítězí elektromobil! Na trati dlouhé asi dva kilometry to rozpálí skoro na šedesátku za hodinu.

První opravdové letadlo: rozpětí křídel dvanáct metrů, váha 340 kilogramů, vodou chlazený čtyřválec měl výkon dvanáct koní.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký bombardér B-52 během nízkého průletu nad dráhou mošnovského letiště
Americké bombardéry mají mít stálou pohotovost jako za studené války

Americké letectvo se kvůli napětí se Severní Koreou chystá na možnost, že strategické bombardéry B-52 budou stejně jako v dobách studené války v neustálé...  celý článek

Britská premiérka Theresa Mayová (28. června 2017)
Sklíčená Mayová prosila Junckera o pomoc s brexitem, píše německý list

Sklíčená britská premiérka Theresa Mayová prosila předsedu Evropské komise Jeana-Claudea Junckera o ulehčení odchodu Británie z EU, napsal německý deník...  celý článek

Ohňostroj vyděsil obyvatele Paříže. Lekli se, že jde o útok
VIDEO: Půlnoční ohňostroj vyděsil Pařížany. Báli se útoku teroristů

Mohutné rány vyděsily v neděli o půlnoci mnoho Francouzů a turistů v Paříži. Mnozí z nich se báli dalšího teroristického útoku. Naštěstí to ale byl jen...  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.