Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dobrý vyhledávač se špatnou obchodní strategií

  11:54aktualizováno  11:54
Chcete si prověřit, kdo je kdo a zda něco znamená. A co je zač váš nový objev z recepce? Mezi newyorskými intelektuály k podobným rešerším slouží internetový vyhledávač Google, jež je součástí portálu Yahoo. A jak to, že "někoho si proguglovat" jde tak snadno? Google totiž dokáže za neuvěřitelně krátkou dobu prohledat tři miliardy webových stránek. Ty pak v mžiku seřadí podle vaší důležitosti.

Technologie je založena na myšlence jednoho ze dvou zakladatelů - devětadvacetiletého Larryho Page. Základem je Page Rank, cosi jako stanovení důležitosti stránky. Ta je určena počtem odkazů, které k ní po celém internetu vedou. Když tedy návštěvník vepíše do okénka zadání, stroj vyhledá všechny stránky, které zadaný termín obsahují a seřadí je podle důležitosti.

Historie Google
Google začínal v roce 1998 ve Stanfordu jako výzkumný projekt Larryho Page a Sergeye Brina. Už o rok později získal rozvojový kapitál a reputaci nejlepšího vyhledávače na Yahoo.

I když používá kvůli rychlosti jen slovní reklamu, stal se velmi vyhledávaným a jeho provoz den za dnem rostl. Nahoru šel i zisk. V tu chvíli zvolilo vedení Googlu neobvyklou strategii. Nevrhlo se na kapitálový trh, ale firma zůstala jako veřejně neobchodovatelná společnost.

Pohrdání obchodními pravidly a pocit technologické nadřazenosti ale vysoce kvalifikované odborníky z Google připravil o možnost expanze.

"Pýcha" se začala nevyplácet
To se teď začíná nevyplácet. Yahoo totiž zatím nerozhodlo, zda v červenci s Googlem obnoví smlouvu, protože mu vyhledávač s 150 miliony "zásahů" denně jako šestá nejpopulárnější americká internetová stránka začíná konkurovat.

I kvůli slabé pozici na trhu reklamy zatím není jasné, zda Google v konkurenci obstojí. Dominantní silou trhu je Overture Services, která se narodila jako GoTo.com. Jde o vyhledávač, který umísťuje reklamu na přední vyhledané místo tomu, kdo nejvíce zaplatil. 

Google, který se v únoru pokusil o podobný model s předplácením reklamní pozice, se totiž s Overture dostal do soudního sporu o porušení patentu.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Loutky Si Ťin-pchinga i podnikatelská esa. Kdo určuje směr moderní Číny?

Čínu už za pár dní čeká další sjezd Komunistické strany. Server CNN u této příležitosti oslovil desítku expertů a sestavil žebříček pěti nejvlivnějších lidí...  celý článek

Ruský umělec Pjotr Pavlenskij před centrální bankou na pařížském náměstí...
Bankéři jsou noví monarchové, uvedl ruský buřič a zapálil banku v Paříži

Ruský umělec Pjotr Pavlenskij zapálil v pondělí brzy ráno přízemní okna francouzské centrální banky na pařížském náměstí Bastily. Chtěl tak zažehnout „světový...  celý článek

HMS Sheffield po zásahu argentinské rakety (4. května 1982)
Káva, nuda a fascinace raketou. Britové odtajnili zkázu lodi u Falkland

Archivy Britského královského námořnictva vydaly po 35 letech svědectví o zkáze torpédoborce HMS Sheffield. Ten se potopil po zásahu raketou během války...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.