Technologie je založena na myšlence jednoho ze dvou zakladatelů - devětadvacetiletého Larryho Page. Základem je Page Rank, cosi jako stanovení důležitosti stránky. Ta je určena počtem odkazů, které k ní po celém internetu vedou. Když tedy návštěvník vepíše do okénka zadání, stroj vyhledá všechny stránky, které zadaný termín obsahují a seřadí je podle důležitosti.
Historie Google
Google začínal v roce 1998 ve Stanfordu jako výzkumný projekt Larryho Page a Sergeye Brina. Už o rok později získal rozvojový kapitál a reputaci nejlepšího vyhledávače na Yahoo.
I když používá kvůli rychlosti jen slovní reklamu, stal se velmi vyhledávaným a jeho provoz den za dnem rostl. Nahoru šel i zisk. V tu chvíli zvolilo vedení Googlu neobvyklou strategii. Nevrhlo se na kapitálový trh, ale firma zůstala jako veřejně neobchodovatelná společnost.
Pohrdání obchodními pravidly a pocit technologické nadřazenosti ale vysoce kvalifikované odborníky z Google připravil o možnost expanze.
"Pýcha" se začala nevyplácet
To se teď začíná nevyplácet. Yahoo totiž zatím nerozhodlo, zda v červenci s Googlem obnoví smlouvu, protože mu vyhledávač s 150 miliony "zásahů" denně jako šestá nejpopulárnější americká internetová stránka začíná konkurovat.
I kvůli slabé pozici na trhu reklamy zatím není jasné, zda Google v konkurenci obstojí. Dominantní silou trhu je Overture Services, která se narodila jako GoTo.com. Jde o vyhledávač, který umísťuje reklamu na přední vyhledané místo tomu, kdo nejvíce zaplatil.
Google, který se v únoru pokusil o podobný model s předplácením reklamní pozice, se totiž s Overture dostal do soudního sporu o porušení patentu.