Hempleman-Adams odstartoval v pátek z kanadského Nového Brunswicku. V nekrytém koši se musel vyrovnat s prudkým lijákem, extrémním chladem a nedostatkem spánku.
Po šestasedmdesáti hodinách mrazivého letu kontrolky ukázaly, že balon je nad jihozápadním Irskem. V tu chvíli s ním otřásly dvě silné tlakové vlny a srazily ho do hloubky.
Až později se vzduchoplavec dozvěděl, že nehodu, která jen náhodou neskončila tragédií, způsobil aerodynamický třesk letadla Concorde, které poblíž překonalo hranici zvuku.
"Pěkně to s ním zatřáslo, ale naštěstí se mu rychle podařilo obnovit rovnováhu. K smrti ho to vylekalo," řekl letový kontrolor agentuře Reuters.
Šestačtyřicetiletému letci se podařilo přepsat dějiny balonového létání až napotřetí. Dva pokusy vzdal.
Letoví kontroloři ještě nerozhodli, kde přistane. Zatím si užívá slunečních paprsků nad mraky nad Irskem. Je možné, že bude pokračovat až do Skandinávie. "Po všem bude až v okamžiku, kdy bezpečně přistane," uvedl letcův mluvčí.
Hempleman-Adams se před letem vyznal z lásky k romantickým cestopisům Julese Verna, autora "vzduchoplavecké" klasiky Kolem světa za 80 dní. Zároveň ale přiznal, že jde o strach, zcela se vydat napospas větru.
Britský dobyvatel překonává limity i na zemi. Vystoupal už na nejvyšší hory všech světadílů a dobyl oba póly. V tomto roce jako první sám a bez podpory dorazil ke geomagnetickému severnímu pólu. Přes sto kilometrů ušel se zlomeným kotníkem.
Britský dobrodruh David Hempleman-Adams, který v proutěném koši horkovzdušného balonu jako první přeletěl Atlantik, na rok starém archivním snímku. (29. září 2003) |